Ο κλάδος τη ναυτιλίας χαρακτηρίζεται ως πρωτοπόρος στο κρίσιμο ζήτημα της πράσινης μετάβασης, με επενδύσεις εφοπλιστών να στρέφονται στην απανθρακοποίηση. Εχουν γίνει μελέτες ήδη για την αμμωνία, τα βιοκαύσιμα, τις τεχνολογίες δέσμευσης του άνθρακα, την πυρηνική ενέργεια, το υδρογόνο, τις μπαταρίες, την ηλεκτρική ενέργεια και τη μετάβαση του LNG.
«Οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν επιδείξει ισχυρή δέσμευση στην πράσινη καινοτομία», επεσήμανε προσφάτως ο Γιάννης Ξυλάς, ταμίας της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και από 1/1/2025 πρόεδρος της Intercargo (Διεθνής Ενωση Πλοιοκτητών Φορτηγών Πλοίων), στo συνέδριο Greener Shipping Summit November 2024. Σχολίασε: «Οι Ελληνες κατέχουν επίσης την πρώτη θέση στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών με πάνω από 500 νέα πλοία, σημαντικό μέρος των οποίων είναι πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, και το 35% του υπάρχοντος στόλου είναι εξοπλισμένο με τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας».
Στο πλαίσιο αυτό, και σύμφωνα με έκθεση του Lloyd’s Register, μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι η μεθανόλη θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει το 20% των παραγγελιών στις ναυπηγήσεις πλοίων. Παραγγελίες για ναυπήγηση πλοίων διπλού καυσίμου με δυνατότητα καύσης μεθανόλης έχουν δώσει Ελληνες και Κύπριοι πλοιοκτήτες.
Ανάμεσά τους η Diana Shipping, συμφερόντων της Σεμίραμις Παληού, έχει υπογράψει συμβόλαιο για δύο πλοία ξηρού φορτίου Kamsarmax, χωρητικότητας 81.200 dwt, με τιμή αγοράς 46 εκατ. δολάρια το καθένα. Η Lemissoler Navigation του Κύπριου εφοπλιστή Φίλιππου Φιλή, τέως προέδρου της Eνωσης Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA), παρήγγειλε ένα φορτηγό Ultramax 65.000 dwt, το πρώτο τέτοιο πλοίο για την ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας. Η Minerva Dry του Ανδρέα Μαρτίνου συμμετέχει σε πρόγραμμα για την ανάπτυξη νέου ενεργειακά αποδοτικού φορτηγού πλοίου Kamsarmax για χρήση ως καυσίμου μεθανόλης και αιολικής ενέργειας. Η Safe Bulkers του Πόλυ Βάσου Χατζηωάννου έχει δώσει παραγγελία για δύο Kamsarmax πλοίων, 81.200 dwt, διπλού καυσίμου-μεθανόλης. Κυψέλες καυσίμου SereneU που κινούνται με μεθανόλη εγκατέστησε σε ένα από τα πλοία του ο Ομιλος Laskaridis του Πάνου Λασκαρίδη σε συνεργασία με τον γαλλικό νηογνώμονα Bureau Veritas.
Η μεθανόλη δοκιμάζεται και αξιοποιείται ως καύσιμο για τα πλοία εδώ και μερικά χρόνια. Το δεξαμενόπλοιο «Lindanger» ναυπηγήθηκε το 2015 στη Νότιο Κορέα και το 2016 παραδόθηκε στη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Westfal-Larsen, η οποία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή της Νορβηγίας και ναυλώνει τα πλοία της στη Waterfront Shipping στο Βανκούβερ του Καναδά.
Οπως εξηγούν στο «business stories» ειδικοί, η μεθανόλη (CH3OH) είναι υγρή χημική ουσία και αποτελεί ένα καθαρό και βιοδιασπώμενο καύσιμο που χρησιμοποιείται σε χιλιάδες προϊόντα καθημερινής χρήσης, συμπεριλαμβανομένων των πλαστικών, των χρωμάτων, των καλλυντικών και των καυσίμων. Η υγρή μεθανόλη παράγεται από αέριο σύνθεσης, μείγμα υδρογόνου, διοξειδίου του άνθρακα και μονοξειδίου του άνθρακα. Αυτά τα απλά συστατικά μπορούν να προέρχονται από ένα ευρύ φάσμα πρώτων υλών και χρησιμοποιώντας διαφορετικές τεχνολογικές προσεγγίσεις.
Τυπικά, η μεθανόλη παράγεται με φυσικό αέριο. Ολο και περισσότερο, τα περιβαλλοντικά και οικονομικά πλεονεκτήματα της μεθανόλης την καθιστούν ελκυστικό εναλλακτικό καύσιμο για την τροφοδοσία οχημάτων και πλοίων.
Το μέλλον της e-methanol στη ναυτιλία
Η υιοθέτηση της e-methanol αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, με πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν ήδη παραγγείλει πλοία συμβατά με μεθανόλη. Η Maersk, για παράδειγμα, έχει παραγγείλει 19 πλοία που θα κινούνται με μεθανόλη, ενώ άλλες μεγάλες εταιρείες ακολουθούν παρόμοια στρατηγική.
Η e-methanol αντιπροσωπεύει μια βιώσιμη και πρακτική λύση για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Παρά τις τρέχουσες προκλήσεις, η αυξανόμενη επένδυση στην τεχνολογία και η παγκόσμια δέσμευση για μείωση των εκπομπών άνθρακα καθιστούν την e-methanol έναν από τους πιο υποσχόμενους υποψήφιους για το μέλλον των ναυτιλιακών καυσίμων.
πηγή: newmoney.gr