O πλανήτης, αλλά και ζωτικά κομμάτια της οικονομίας εκπέμπουν σήμερα κινδύνου, καθώς τα επίπεδα του νερού στον ποταμό Ρήνο, ειδικά στις κατώτερες και μεσαίες περιοχές που ταξιδεύουν μέσω της Γερμανίας φτάνουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
Συνέπεια της κατάστασης που σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή, είναι μεταξύ άλλων και ο επηρεασμός της κίνησης ζωτικών εμπορικών φορτηγίδων, τις υπεραστικές μεταφορές, τα αξιοθέατα και τα κρουαζιερόπλοια.
Οι φόβοι για την κατάσταση αυξάνονται, καθώς τα νέα δεδομένα έρχονται μόλις τέσσερα χρόνια, μετά την προειδοποίηση ειδικών για ρεκόρ ξηρασίας 100 χρόνων Υπάρχουν ελάχιστα σημάδια της πολύ αναγκαίας βροχής για την ανακούφιση των προβλημάτων.
Η στάθμη του νερού δυτικά της Φρανκφούρτης σε ένα από τα χαμηλότερα σημεία του ποταμού, κοντά την πόλη Καουμπ άγγιξε τα 30 εκατοστά (περίπου 12 ίντσες) στις αρχές της δεύτερης βδομάδας του Αυγούστου, ένα επίπεδο στο οποίο οι αρχές εξηγούν ότι η κυκλοφορία του ποταμού ενδέχεται να σταματήσει. Οι φορτηγίδες ρηχού βυθίσματος απαιτούν γενικά επίπεδα μεταξύ 30 και 35 cm για να λειτουργήσουν, ενώ τα μεγαλύτερα, πλήρως φορτωμένα σκάφη χρειάζονται τουλάχιστον 1,5 μέτρο (περίπου 60 ίντσες) για ασφαλείς λειτουργίες.
Όπως ανέφερε η Αρχή Ναυτιλίας του Ρήνου. «Για τις επόμενες τρεις έως πέντε ημέρες, προβλέπεται ότι η στάθμη του νερού στον Κάτω Ρήνο θα μειωθεί κατά 5 έως 10 εκατοστά ακόμη. Τα επίπεδα του νερού στο Μέσο Ρήνο παραμένουν ως επί το πλείστον σε σταθερό επίπεδο».
Η αρχή εξηγεί ότι τα νερά της δεν αντιστοιχούν άμεσα στο βάθος του διαδρόμου. Με βάση τη συνολική στάθμη του νερού υπολογίζουν ότι απαιτούνται 20 έως 30 cm για ένα περιθώριο ασφαλείας για τη ναυτιλία. Τα επίσημα επίπεδά τους, ορίζουν τον Κάτω Ρήνο περίπου στα 1,85 με 2 μέτρα ενώ το επίσημο επίπεδο του Μέσου Ρήνου είναι περίπου 1,43 μέτρα σε περιοχές όπως το σημείο συμφόρησης κοντά στο Kαούμπ. Ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι το ποτάμι κατά τόπους πέφτει στα 85 εκατοστά από τα κανονικά επίπεδα των 3 μέτρων.
Η σημασία του ποταμού Ρήνου
Ο Ρήνος είναι ένας από τους σημαντικότερους ποταμούς στην Ευρώπη που χρησιμεύει ως σωσίβιο για τη μεταφορά καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων πετρελαίου, άνθρακα, σιτηρών, χημικών και ορυκτών, καθώς και της επιβατικής κίνησης.
Οι φορτωτές αναφέρουν ότι αναγκάστηκαν να μειώσουν τα φορτία στο 25% περίπου της κανονικής χωρητικότητας για να διαχειριστούν τα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα νερού.
«Τα πλοία συνεχίζουν να κινούνται, αλλά λιγότερα από αυτά και με ελαφρύτερα φορτία», δήλωσε στο Reuters η WSA. «Η κυκλοφορία δεν έχει ακόμη σταματήσει πλήρως».
Ωστόσο, με τις τρέχουσες προβλέψεις, οι άνθρωποι ανησυχούν όλο και περισσότερο.
Σε σημεία κατά μήκος του ποταμού οι φορτηγίδες έχουν αρχίσει να αναστέλλουν τη λειτουργία τους. Ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης επισημαίνουν ότι απλώς δεν είναι οικονομικό να λειτουργούν σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα. Ως αποτέλεσμα, δύο σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα ανέφεραν ότι τους ζητήθηκε να μειώσουν τα επίπεδα λειτουργίας, λόγω της αδυναμίας μεταφοράς καυσίμων στο ποτάμι. Τα έξοδα αποστολής έχουν επίσης αυξηθεί έως και πέντε φορές των κανονικών, λόγω των ορίων στο ποτάμι. Οι οικονομολόγοι έχουν προβλέψει μάλιστα ότι τα προβλήματα στο ποτάμι αυξάνουν τις πιθανότητες ύφεσης.
Η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε ότι παρακολουθεί στενά την κατάσταση και εξετάζει έκτακτα μέτρα εάν η στάθμη του νερού συνεχίσει να πέφτει. Σε έγγραφο που είδε το Reuters, αναφέρουν ότι η κυβέρνηση θα δώσει προτεραιότητα στη μεταφορά ενέργειας στους γερμανικούς σιδηροδρόμους, συμπεριλαμβανομένης της βενζίνης και των προϊόντων για τη θέρμανση των σπιτιών. Τα προβλήματα στον ποταμό προσθέτουν περαιτέρω πιέσεις και διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που βρίσκεται υπό πίεση για περισσότερα από δύο χρόνια.