Νέα δεδομένα, κυρίως στον τρόπο λειτουργίας κι εμπορικής εκμετάλλευσης των πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας, αναμένεται να εισάγει η εφαρμογή των κανονισμών του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII-Carbon Intensity Indicator) και Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης των υφιστάμενων πλοίων (EEXI), αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου του 2023.
Όσα πλοία δεν μπορούν να συμμορφωθούν με τους δύο αυτούς δείκτες, μέσω μετατροπών και αλλαγής του τρόπου χρήσης τους (π.χ. μικρότερες ταχύτητες πλεύσης, μεγαλύτερα ταξίδια κτλ.), θα βρεθούν αντιμέτωπα με απαγορεύσεις σε διάφορες περιοχές του κόσμου, εντείνοντας έτσι το κίνητρο των πλοιοκτητών τους να τα πουλήσουν για διάλυση.
Αναμένεται να καταγραφούν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που θα χρησιμοποιούνται τα πλοία που θα παραμείνουν ενεργά. Για παράδειγμα, ο δείκτης ΕΕXI είναι κάτι αντίστοιχο με το ενεργειακό πιστοποιητικό που εκδίδεται για κάθε ακίνητο, το οποίο οδεύει προς πώληση, ή ενοικίαση. Στην περίπτωση των πλοίων, το αντίστοιχο της ενοικίασης είναι η ναύλωση. Αν λοιπόν το πλοίο είναι πολύ χαμηλής κλίμακας ενεργειακής απόδοσης, ή ακόμα χειρότερα δεν μπορεί καν να κατηγοριοποιηθεί, θα αντιμετωπίσει σημαντικά ζητήματα αναφορικά με την εμπορικότητά του, αποφέροντας και χαμηλότερα έσοδα στον κάτοχό του.
Στην περίπτωση του Δείκτης Έντασης Άνθρακα, που αφορά ουσιαστικά στο συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα του εκάστοτε πλοίου, η κατάσταση μοιάζει να είναι πιο περίπλοκη, όταν επιχειρείται η εφαρμογή της διάταξης στην καθημερινότητα. Στην πράξη, ο πλοιοκτήτης θα πρέπει να υπολογίσει την απαιτούμενη βαθμολογία έντασης άνθρακα (δηλαδή ποια είναι η περιβαλλοντική επιβάρυνση του κάθε πλοίου, ώστε να είναι συμβατό με τον κανονισμό. Έχουν προκύψει πέντε διαφορετικές κατηγορίες βαθμολόγησης και κάθε πλοίο θα πρέπει να υιοθετήσει έναν κανονισμό λειτουργίας, ώστε να επιτυγχάνει μείωση της επιβάρυνσής του στο περιβάλλον σε βάθος τριών ετών.
Οι πλοιοκτήτες που θα μειώσουν τα operations τους, προκειμένου να διατηρήσουν υψηλή αξιολόγηση CII, θα δημιουργήσουν ζήτηση για λιγότερο αποδοτικά πλοία σε απαιτητικά routes, σημείωσαν πρόσφατα στη ναυτιλιακή έκθεση SMM εμπειρογνώμονες του κλάδου.
Ο κανονισμός ξεκινά από τον Ιανουάριο του 2023 και θα υπολογίζει αναδρομικά τα γραμμάρια CO₂ που εκπέμπονται ανά χωρητικότητα μεταφοράς φορτίου και ναυτικό μίλι κατά τη διάρκεια ταξιδιών εντός του έτους για τον προσδιορισμό της αξιολόγησης CII του πλοίου. Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην SMM και αναπαράγει σε άρθρο του το ICS, oι ναυλωτές με υψηλά κριτήρια ESG (IKEA, Walmart, Amazon) θα προσθέτουν ρήτρες στα ναυλοσύμφωνα και θα επιδιώκουν τη χρήση πλοίων με υψηλή αξιολόγηση CII.
Αυτό, ωστόσο, που πρέπει να τονιστεί είναι ότι συνιστώσες όπως οι καιρικές συνθήκες, τα επίπεδα της θάλασσας και ο χρόνος αναμονής σε αγκυροβόλιο διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο για τον CII, ακόμα και αν οι πράσινες επιδόσεις του πλοίου είναι υψηλές.