Η ταχεία ανάπτυξη της βόρειας θαλάσσιας διαδρομής στο επίκεντρο της ρωσικής κυβέρνησης
Η Ρωσία έδωσε στη δημοσιότητα το πρακτικό μιας συνάντησης που διεξήχθη υπό τον Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν, στην οποία υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής, που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως «εξαιρετικά σημαντική για τη χώρα».
Ο υπουργός που επιβλέπει την περιοχή καθώς και ο γενικός διευθυντής της ρωσικής εταιρείας ατομικής ενέργειας Rosatom υπογράμμισαν την ανάπτυξη και ολοκλήρωσαν την παρουσίαση, αναφέροντας ότι ήταν έτοιμοι να ξεκινήσουν ολόχρονες επιχειρήσεις στις αρχές του 2024, στο ανατολικό τμήμα της διαδρομής.
Ο Πούτιν καθοδηγεί την ανάπτυξη της ναυτιλιακής διαδρομής θέτοντας στόχους για τις εταιρείες και τα υπουργεία, ως μέρος των σχεδίων ανάπτυξης για τις εξαγωγές ενέργειας και ορυκτών από τη Ρωσία. Ο υπουργός για την ανάπτυξη της ρωσικής Άπω Ανατολής και Αρκτικής, Αλεξέι Τσεκούνκοφ, ανέφερε ότι υπάρχει ένα σχέδιο για το NSR μέχρι το 2035. Είπε ακόμη ότι οι όγκοι έχουν ήδη αυξηθεί από 4 εκατομμύρια τόνους το 2014 σε 34 εκατομμύρια τόνους το 2022, «ξεπερνώντας το σοβιετικό ρεκόρ πέντε φορές .»
Προετοιμάζοντας την έναρξη της υπηρεσίας όλο το χρόνο, ανέφεραν την έναρξη της ακτοπλοΐας από το Μούρμανσκ και την Καμτσάτκα το 2022. Είπαν ότι αυξάνεται από τέσσερα, σε 11 λιμάνια τώρα με επέκταση προς το Βλαδιβοστόκ.
Η Rosatom υπογραμμίζει ότι ο στόχος, είναι να φτάσει τα 36 εκατομμύρια τόνους φορτίου που μεταφέρονται κατά μήκος της NSR από 34 εκατομμύρια τόνους το 2022, που ήταν 1 εκατομμύριο τόνοι πριν από το 2021, αλλά 2 εκατομμύρια τόνοι πριν από το σχέδιο.
Οι προσπάθειες αποσκοπούν στην υποστήριξη του υπεδάφους και των ενεργειακών εταιρειών, ενώ κατά την παρουσίαση τονίστηκε ότι η διαδρομή είναι κρίσιμη για την εξαγωγή πετρελαίου, LNG, ορυκτών λιπασμάτων και μετάλλων. Ο Τσεκούνκοφ είπε ότι ο τελικός στόχος στο πλαίσιο του γενικού σχεδίου, είναι να υποστηριχθούν 100 εκατομμύρια τόνοι έως το 2026 και 200 εκατομμύρια τόνοι έως το 2030.
Ανακοίνωσαν ότι οι κορυφαίες εταιρείες της Αρκτικής – NOVATEK, Vostok Oil, Gazprom Neft, Nornickel, Baimskaya και Severnaya Zvezda – έχουν υπογράψει δεσμεύσεις για τους όγκους φορτίου. Σύμφωνα με τις συμφωνίες, αυτές οι εταιρείες θα αποστείλουν τουλάχιστον 30 εκατομμύρια τόνους φορτίου φέτος μέσω του NSR, όχι λιγότερο από 71 εκατομμύρια τόνους το 2024 και πάνω από 190 εκατομμύρια τόνους το 2030.
Επικαλούμενος την υποστήριξη της κυβέρνησης, οΤσεκούνκοφ περιέγραψε επίσης πέντε πρωτοβουλίες, όπως η ανάπτυξη μιας βάσης φορτίου, η κατασκευή δεκατεσσάρων λιμένων και τερματικών σταθμών που εκτείνονται από το Μούρμανσκ έως το Βλαδιβοστόκ, η επέκταση του στόλου, ένα νέο δορυφορικό δίκτυο και ο κεντρικός έλεγχος πλοήγησης στη Rosatom.
Τα πλοία θα είναι ένας βασικός τομέας στον οποίο η Ρωσία πρέπει θα συνεχίσει να επενδύει. Συνολικά απαιτούνται έως και 153 σκάφη. Ανέφεραν σχέδια να προχωρήσουν με δύο επιπλέον πυρηνικά παγοθραυστικά καθώς και μια απόφαση φέτος, για την έναρξη τεσσάρων παγοθραυστικών συμβατικής ισχύος. Επί του παρόντος, η Rosatom είπε ότι 30 πλοία λειτουργούν και 33 βρίσκονται υπό κατασκευή. Μεταξύ 2023 και 2025 θα τεθούν σε λειτουργία 16 νέα πλοία διάσωσης έκτακτης ανάγκης στη διαδρομή, ενώ σημείωσαν ότι δεν υπήρχαν απαιτήσεις έκτακτης ανάγκης για θραύση πάγου το 2022.