Τα λιμάνια του Πειραιά στην Ελλάδα και του Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο είναι αυτά που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Είναι ένα από τα ευρήματα έκθεσης που δημοσίευσε αυτήν την εβδομάδα ο δανέζικος οίκος με εξειδίκευση στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, SeaIntelligence.
Περισσότερο από μισό χρόνο μετά την εκκίνηση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, με αποτέλεσμα τις μαζικές αναδρομολογήσεις των containerships στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, οι αναλυτές αποτιμούν τις συνέπειες για τους λιμένες στην επίμαχη περιοχή και συγκεκριμένα κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ και την Ανατολική Μεσόγειο, τον Κόλπο του Άντεν, αλλά και την ίδια την Ερυθρά Θάλασσα.
Όπως επισημαίνεται, ο συνολικός αριθμός των προσεγγίσεων στην Ανατολική Μεσόγειο βρισκόταν ήδη σε πτωτική πορεία πριν από την κρίση, με τον Ιανουάριο να καταγράφεται μηνιαία μείωση 22%. Σε σύγκριση με τα μέσα στοιχεία προ κρίσης, η πτώση στη διάρκεια του 2024 ανέρχεται σε 33%. Μια παρόμοια μείωση της τάξης του 33% εντοπίζεται και στις μέσες μηνιαίες προσεγγίσεις στον Κόλπο του Άντεν, από 100 περίπου σε 60-70 προσεγγίσεις στη διάρκεια του τρέχοντος έτους.
Eξετάζοντας τα λιμάνια που επλήγησαν περισσότερο από την κρίση, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι στην Ερυθρά Θάλασσα αυτά ήταν της Jeddah και το King Abdullah Port.
Στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως ειπώθηκε, Πειραιάς και Πορτ Σάιντ βιώνουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, στοιχείο που είναι και λογικό αν αναλογιστεί κανείς πως πρόκειται για δύο από τους μεγαλύτερους κόμβους στη Μεσόγειο που είναι και πιο κοντά στο Σουέζ. Τέλος, στον Κόλπο του Άντεν, το λιμάνι Salalah είδε τις μηνιαίες προσεγγίσεις να πέφτουν σχεδόν 50% το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2024.
H SeaIntelligence τονίζει ότι οι περιοχές της Ερυθράς Θάλασσας και της Ανατολικής Μεσογείου φαίνεται πως επέστρεψαν σε προ κρίσης επίπεδα, ενώ αντίθετα το πρόγραμμα στον Κόλπο του Άντεν εξακολουθεί να είναι διαταραγμένο.