Σε ανοδική τροχιά βρίσκεται η ζήτηση των αυτόνομων πλοίων, με την BIMCO προχωρά στην έγκριση της πρώτης συμφωνίας διαχείρισης τέτοιων πλοίων, υπό την επωνυμία AUTOSHIPMAN.
Συγκεκριμένα, η συμφωνία AUTOSHIPMAN έχει στόχο να παρέχει μια βάση σύναψης συμφωνιών για τη διαχείριση πλοίων απομακρυσμένου ελέγχου ή πλήρως αυτόνομων πλοίων από third-party managers. Για την ώρα, τα εν λόγω πλοία αξιοποιούνται σε ενδοποτάμιες μεταφορές ή στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων, όμως ο κλάδος βρίσκεται σε ανάπτυξη.
Η AUTOSHIPMAN χρησιμοποίησε ως βάση τη συμφωνία SHIPMAN και παρέχει το πλαίσιο που ορίζει τις υποχρεώσεις, τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες των δύο μερών της συμφωνίας. Ένα κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι επιτρέπει την ευελιξία στα πλοία να εναλλάσσουν τρόπους λειτουργίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, δεδομένου ότι, ανάλογα με τους κανονισμούς που ισχύουν στα χωρικά ύδατα διαφορετικών χωρών, η πλεύση πλήρως αυτόνομων πλοίων ενδεχομένως να μην είναι επιτρεπτή. Πάντως παρά τα διλήμματα, οι κατασκευαστές καταγράφουν τα πλεονεκτήματα της αυτόνομης ναυτιλίας, όπως:
Ελαχιστοποίηση του χρόνου μεταφοράς των φορτίων στα λιμάνια προορισμού για την ικανοποίηση των πελατών
Λιγότερη απαίτηση ανθρώπινης δύναμης, κάτι το οποίο σημαίνει εξοικονόμηση του κόστους στο ανθρώπινο δυναμικό.
Η αυξημένη ασφάλεια στη θάλασσα, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα στην πρόσφατη ιστορία οφείλονται σε «ανθρώπινο λάθος». Τα αυτόνομα πλοία αναμένεται να είναι προγραμματισμένα ώστε να εντοπίζουν και να αναγνωρίζουν αντικείμενα και εμπόδια που έχουν να κάνουν με την ασφαλή ναυσιπλοΐα και άλλα πλοία και σκάφη που πλέουν γύρω από το πλοίο, βελτιώνοντας έτσι την επίγνωση της κατάστασης και αυξάνοντας την ασφάλεια.