Mειώσεις συνεχίζουν να καταγράφουν οι παγκόσμιες μετακινήσεις εμπορευμάτων τους πρώτους δύο μήνες του 2023, καθώς οι κατασκευαστές και οι διανομείς αγωνίστηκαν να μειώσουν τα πλεονάζοντα αποθέματα και να αντιμετωπίσουν τα αυξανόμενα επιτόκια και την αυξημένη προσοχή μεταξύ των αγοραστών.
Οι ροές εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν περαιτέρω τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του προηγούμενου έτους, δείχνοντας ότι ο κύκλος αποθεμάτων-εκκαθάρισης δεν έχει ακόμη τελειώσει.
Οι θαλάσσιες αποστολές εμπορευματοκιβωτίων της Σιγκαπούρης μειώθηκαν κατά 6% τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, μια από τις πιο απότομες πτώσεις από το πρώτο κύμα της πανδημίας.
Το αεροπορικό φορτίο της Ιαπωνίας μέσω του αεροδρομίου Narita, που χρησιμοποιείται για εμπορεύματα υψηλότερης αξίας και πιο ευαίσθητα στον χρόνο, μειώθηκε κατά 33% τον Ιανουάριο μετά από πτώση 24% σε ετήσια βάση τον Δεκέμβριο.
Το Heathrow του Λονδίνου διαχειρίστηκε 6% λιγότερα αεροπορικά φορτία τον Ιανουάριο, σε σχέση με πέρσι, αφού κινήθηκε 11% λιγότερο τον Δεκέμβριο.
Σε απάντηση, οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο από το πρώτο κύμα της πανδημίας, το οποίο κορυφώθηκε τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2020, καθώς οι όγκοι έχουν συρρικνωθεί και έχει εμφανιστεί πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Στην αγορά spot, το κόστος μετακίνησης ενός κιβωτίου από την Κίνα στη δυτική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών δια θαλάσσης έχει πέσει σε κάτι περισσότερο από 1.000 δολάρια ανά ισοδύναμη μονάδα σαράντα ποδιών (FEU), από σχεδόν 16.000 δολάρια πριν από ένα χρόνο.
Το επιτόκιο spot από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη έχει μειωθεί σε λιγότερο από 1.400 δολάρια ανά FEU από σχεδόν 14.000 δολάρια πριν από ένα χρόνο, με βάση τον δείκτη Freightos Baltic Exchange.
Τα περισσότερα εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονται προς την ενδοχώρα οδικώς ή σιδηροδρομικώς, επομένως υπήρξε επίσης απότομη πτώση στον αριθμό των μεταφερόμενων μονάδων.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρθηκαν στους μεγάλους σιδηροδρόμους τις πρώτες 10 εβδομάδες του 2023 μειώθηκε κατά 9% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Μέρος της πτώσης των ναύλων οφείλεται στην εναλλαγή των δαπανών για φιλοξενία, ταξίδια, αναψυχή και άλλες υπηρεσίες.
Η έκταση αυτής της αντιστροφής έχει αιφνιδιάσει τους κατασκευαστές και τους λιανοπωλητές, με αποτέλεσμα να διατηρούν τεράστιο όγκο πλεονάζοντος πρώτων υλών και απούλητων προϊόντων.
Πιο πρόσφατα, ο επίμονος πληθωρισμός, τα αυξανόμενα επιτόκια και οι σκοτεινές οικονομικές προοπτικές έχουν αρχίσει να επιβαρύνουν τις πωλήσεις ακριβών, ευαίσθητων στο ενδιαφέρον ειδών, όπως οχήματα, υπολογιστές και προϊόντα που σχετίζονται με τη στέγαση.
Η τραπεζική κρίση στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, είναι πιθανό να σφίξει τους πιστωτικούς όρους και να εμβαθύνει την ανάκληση βραχυπρόθεσμα.
Η αναβολή αγορών διαρκών αγαθών, είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά να μειώσουν τις δαπάνες και να εξοικονομήσουν μετρητά.
Ως αποτέλεσμα, φαίνεται πλέον πιθανό ότι η ρευστοποίηση των αποθεμάτων και η προσεκτική συμπεριφορά των αγοραστών θα συνεχίσουν να επιβαρύνουν τις κινήσεις εμπορευμάτων, τουλάχιστον κατά το δεύτερο τρίμηνο.
Η ανάκαμψη των ναύλων εξαρτάται από το εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρώπη και οι άλλες μεγάλες οικονομίες θα αποτρέψουν μια πλήρη ύφεση.