Mπορεί οι απολαβές να είναι πολύ μεγαλύτερες, εντούτοις στη ναυτιλία έχει σημάνει συναγερμός για τους ναυτικούς που επιλέγουν να εργαστούν σε πλοία του λεγόμενου σκοτεινού στόλου, αφού το κόστος από ένα ενδεχόμενο ατύχημα, θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Ο στόλος των πλοίων που μεταφέρουν επιβαρυμένα φορτία πετρελαίου έχει αυξηθεί γρήγορα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το προηγούμενο.
Ο σκοτεινός στόλος αναφέρεται σε δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες, όπως η απενεργοποίηση του AIS τους ή η χρήση παραπλανητικών πρακτικών αποστολής – όπως η χειραγώγηση GNSS, η παραβίαση ταυτότητας και τοποθεσίας – για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, χημικών και άλλου υγρού φορτίου
Ο σκοτεινός στόλος έχει προκαλέσει φόβους για αύξηση ατυχημάτων, καθώς αποτελείται από παλαιότερα πλοία με χαμηλότερα πρότυπα συντήρησης και έλλειψη ασφάλισης, που μπορεί να απειλήσουν τον παγκόσμιο στόλο και το περιβάλλον. Ωστόσο, για να προσελκύσουν ναυτικούς στην εργασία στα πλοία του σκοτεινού στόλου, τους προσφέρονται υψηλότερες αμοιβές από ανεγκέφαλους εκμεταλλευτές. “Ακούμε συνεχώς από πολλούς εκμεταλλευτές ότι προσφέρονται περισσότερα χρήματα για να πάνε να εργαστούν στον σκοτεινό στόλο”, δήλωσε ο Τζεν Μάρτιν, Διευθυντής Διαχείρισης των Ασφαλιστικών Ταμείων P&I της Gard στη Σιγκαπούρη, στο συνέδριο του Ναυτικού Ινστιτούτου Σιγκαπούρης την προηγούμενη εβδομάδα.
Σημείωσε ωστόσο ότι τέτοια πλοία είχαν “πολύ κακή λύση ασφάλιση” ή μάλλον “λύση ασφάλισης”.
Η εργασία σε αυτού του είδους τα πλοία έχει δύο συνέπειες, κατά τον Μάρτιν – την αυξημένη πιθανότητα ενός ατυχήματος που ρυπαίνει το περιβάλλον καθώς τα πλοία είναι κυρίως παλαιά, και για τους ναυτικούς, “Δεν υπάρχει κανείς να τους προστατεύσει, οπότε συχνά καταλήγουν στη φυλακή χωρίς κανέναν να τους βοηθήσει.