Μια νέα μελέτη που εξετάζει την ετοιμότητα των λιμανιών και τις προκλήσεις του χειρισμού του CO2 που συλλέγεται από πλοία στη θάλασσα, διαπιστώνει ότι λίγα λιμάνια είναι έτοιμα να διαχειριστούν υγροποιημένο CO2 που προέρχεται από πλοία και οι προετοιμασίες υστερούν σε βασικούς τομείς, όπως οι υποδομές και η κατάρτιση για την ασφάλεια.
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η χαμηλή ετοιμότητα των λιμανιών αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση της εν πλω συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα ως πρακτικής λύσης απολιγνιτοποίησης.
Η συλλογή άνθρακα από πλοία εν πλω, θεωρείται ως μια πιθανή τεχνολογία, ειδικά για το εγγύς μέλλον, η οποία θα μπορέσει να παρατείνει τη ζωή των εν λειτουργία πλοίων, ενώ σημειώνεται πρόοδος στους παγκόσμιους στόχους για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Πολλές εταιρείες προχωρούν στην ανάπτυξη της εν πλω τεχνολογίας με πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα. Ωστόσο, η έκθεση που ανατέθηκε από το Global Centre for Maritime Decarbonization της Σιγκαπούρης, σε συνεργασία με τον Lloyd’s Register και την ARUP, διαπιστώνει μια κρίσιμη ανάγκη να οριστεί μια σαφής διαδρομή για την εκφόρτωση, την αξιοποίηση και/ή την αποθήκευση του CO2.
Αναφέρουν ότι αυτά τα κρίσιμα ζητήματα πρέπει να επιλυθούν για την ευρεία εμπορευματοποίηση της εν πλω συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα.
«Ενώ τα πιλοτικά προγράμματα έχουν επιδείξει με επιτυχία πολλές τεχνολογίες συλλογής επί πλοίων, εξακολουθεί να είναι ασαφές πώς μπορεί να εκφορτωθεί με ασφάλεια ο συλλεγόμενος άνθρακας σε εμπορικά πλοία και πώς θα μοιάζει η υπόλοιπη αλυσίδα αξίας», δήλωσε η καθηγήτρια Λιν Λοο, Διευθύνουσα Σύμβουλος του GCMD. «Η μελέτη αυτή ρίχνει φως στις συγκεκριμένες προκλήσεις και επισημαίνει συστάσεις για την ολιστική αντιμετώπιση αυτών των ανησυχιών για τους φορείς που ενδιαφέρονται να προωθήσουν τις έννοιες OCCS/εκφόρτωσης LCO2».
Στόχος της μελέτης ήταν να καλύψει τα κενά στην αλυσίδα αξίας της εν πλω συλλογής άνθρακα και διαπίστωσε ότι ένας περιορισμένος αριθμός λιμανιών διαθέτει τις υποδομές για την εκφόρτωση υγροποιημένου CO2, που αποτελεί την πιο πολλά υποσχόμενη λύση για τη συλλογή και αποθήκευση άνθρακα στα πλοία.
Αναφέρουν ότι λίγα λιμάνια διαθέτουν οποιαδήποτε δυνατότητα διαχείρισης CO2 και εκείνα που διαθέτουν είναι σχεδιασμένα κυρίως για τη διαχείριση CO2 ποιότητας τροφίμων, σημειώνοντας ότι οι διαφορές στα πρότυπα καθαρότητας περιορίζουν τη διαλειτουργικότητα αυτών των συστημάτων με το CO2 των πλοίων.