Αναταραχή στις ναυλαγορές μετά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας
Οι πρώτες κυρώσεις που επέβαλαν στη Ρωσία οι δυτικοί σύμμαχοι δεν φαίνεται προς το παρόν να επηρεάζουν ιδιαίτερα την ναυτιλία αφού περιορίστηκαν σε κάποια τραπεζικά ιδρύματα που εμπλέκονται και σε ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις και σε ένα πολύ μικρό αριθμό πλοίων.
Η εισβολή προκάλεσε αναταραχή στη ναυτιλιακή αγορά, καθώς φαίνεται ότι τα πρώτα προβλήματα άρχισαν να εμφανίζονται στα λιμάνια της Οδησσού και της Μαριούπολης όπου φαίνεται ότι κάθε δραστηριότητα έχει σταματήσει.
Επισημαίνεται ότι η Μαύρη Θάλασσα είναι μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες, για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, υγραέριο (LPG), σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, άνθρακα και άλλα χύδην φορτία, με το 85%-90% των φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Σύμφωνα με την Ocean Analytics, το 2021 περίπου 231 εκατομμύρια τόνοι χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα) αποστέλλονταν από λιμάνια γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα, εκ των οποίων το 85% προερχόταν από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Εξ αυτών 9 εκατομμύρια τόνοι προορίζονταν για άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, ενώ το 96% περνούσε από το Στενό του Βοσπόρου σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Κίνα.
Άμεση επίπτωση
Πάντως προς το παρόν η πιο άμεση επίπτωση για τον ναυτιλιακό κλάδο είναι η πολύ μεγάλη αύξηση των ναυτιλιακών καυσίμων σαν αποτέλεσμα της ανόδου και των τιμών του αργού. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv η τιμή ανά τόνο του καυσίμου χαμηλού θείου (VLSFO) έχει αυξηθεί από την αρχή του έτους περισσότερο από 21%, 16% και 22% στο Ρότερνταμ (676 δολ/τόνο), στη Σιγκαπούρη (735 δολ) και στο Χιούστον (704 δολ) αντίστοιχα.