Η Ευρώπη βρίσκεται σε μια φάση μετασχηματισμού καθώς επιχειρεί να επιτύχει την κλιματική της ουδετερότητα έως το 2050, διατηρώντας παράλληλα την πρωτοκαθεδρία της στη βιομηχανία. Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή ναυτιλία, η οποία αντιπροσωπεύει το 39,5% του παγκόσμιου στόλου, επιτρέπει στην Ευρώπη να διαδραματίζει ηγετικό ρόλο στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού. Στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί εγγυητή της ενεργειακής και επισιτιστικής ασφάλειας. Συνεπώς, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα συνεχίσει να διαδραματίζει στρατηγικό ρόλο για την ασφάλεια της Ευρώπης, οι προτεραιότητες της ECSA για την επόμενη πενταετία περιλαμβάνουν συστάσεις πολιτικής σε βασικούς πυλώνες.
Οι τέσσερις πυλώνες στους οποίους θα επικεντρωθεί η ECSA την επόμενη πενταετία είναι:
α) η κλιματική και ενεργειακή μετάβαση,
β) η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση με επίκεντρο τον άνθρωπο,
γ) η χρηματοδότηση πλοίων και
δ) η ανταγωνιστικότητα και το εμπόριο
Ο γενικός γραμματέας της ECSA κ. Σωτήρης Ράπτης σχολιάζει: «Η ναυτιλία έχει υπάρξει ένα ευρωπαϊκό success story εν μέσω αυξανόμενης γεωπολιτικής αστάθειας. Αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της οικονομικής ασφάλειας της ηπείρου μας, παρέχοντας την ενέργεια που καταναλώναμε και υποστηρίζοντας τις εξαγωγές των προϊόντων μας. Η ναυτιλία επέτρεψε στην Ευρώπη να παραμείνει ηγέτιδα στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού».
Ταυτόχρονα, η υιοθέτηση καθαρών καυσίμων και τεχνολογιών έχει αναδειχθεί ως το νέο πεδίο ‘’μάχης’’ του διεθνούς ανταγωνισμού.
Η ΕΕ έχει θέσει τους πιο φιλόδοξους στόχους για το κλίμα διεθνώς, χαράσσοντας μια πορεία για μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Ωστόσο, χωρίς κατάλληλη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και χωρίς τεράστιες δημόσιες επενδύσεις, η ενεργειακή μετάβαση και η ανταγωνιστικότητα του κλάδου διακυβεύονται. » Για να ανταποκριθούμε στην πρόκληση της ψηφιακής μετάβασης και να αντιστοιχίσουμε την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων, πρέπει να αντιμετωπίσουμε το έλλειμμα δεξιοτήτων. Έως και 800.000 ναυτικοί θα πρέπει να αναβαθμίσουν τις δεξιότητές τους ή να επανεκπαιδευτούν διεθνώς έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030», καταλήγει ο κ. Ράπτης. Διαβάστε εδώ τις προτεραιότητες της ECSA για την πενταετία 2024-2029.