Νέα

  • ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Euroasia Interconnector: Γιατί είναι το σημαντικότερο έργο ηλεκτρικής υποδομής

Ένα σημαντικό ορόσημο για αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί η απόφαση της ΕΕ, να προχωρήσει στην  έγκριση κονδυλίου ύψους 657 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου, με την Ελλάδα και το Ισραήλ Euroasia Interconnector.

Η έγκριση της Αίτησης Χρηματοδότησης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοδότησης «Connecting Europe Facility», διασφαλίζει την έναρξη κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου και Ελλάδας (Κρήτη) και κατά συνέπεια την ολοκλήρωση της EuroAsia Διασυνδετικός ηλεκτρικός διάδρομος Ισραήλ-Κύπρος-Ελλάδα-Ευρώπη.

Το EuroAsia Interconnector είναι ίσως το σημαντικότερο έργο ενεργειακής υποδομής για ολόκληρη την Κύπρο, που εγγυάται την επίτευξη των ενεργειακών στόχων που τίθενται στο πλαίσιο της μετάβασης σε μια πράσινη οικονομία, συμβάλλει στην αύξηση της διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) αι στη μείωση των εκπομπών  εκπομπές διοξειδίου (CO2), προσφέροντας  σημαντικά κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη στους Κύπριους και Ευρωπαίους καταναλωτές.

Το φιλόδοξο έργο ξεκίνησε το 2011, με στόχο την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, του τελευταίου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εξακολουθεί να είναι πλήρως ενεργειακά απομονωμένο.

Το EuroAsia Interconnector είναι ένα κορυφαίο έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποτελείται από την ηλεκτρική διασύνδεση των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας Κύπρου-Ελλάδας (Κρήτη) και Κύπρου-Ισραήλ με υποβρύχια καλώδια συνεχούς ρεύματος (DC) και με σταθμούς μετατροπέα HVDC σε κάθε σημείο σύνδεσης.

Η συνολική  χωρητικότητα του στο παρόν στάδιο φθάνει τα  1000 MW και υπάρχει  δυνατότητα αύξησης στα 2000 MW. Πρόκειται για μία ουσιαστικά ενεργειακή γέφυρα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, συνολικού μήκους 1208 km η οποία  δημιουργεί έναν αξιόπιστο εναλλακτικό διάδρομο για την αμφίδρομη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης.

Η πραγματική κατασκευαστική δραστηριότητα κατά μήκος της διαδρομής διασύνδεσης αναμένεται να διαρκέσει μεταξύ 24 και 48 μηνών.

Όλη η γη που χρησιμοποιείται θα αποκατασταθεί τουλάχιστον στην αρχική της κατάσταση και οι υποθαλάσσιες διαδρομές, έχουν καθοριστεί για την αποφυγή σημαντικών φυσικών σχηματισμών και γεωλογικών εμποδίων. Παράλληλα, στον σχεδιασμό έχει προβλεφθεί η συνεργασία με οποιουσδήποτε άλλους υποθαλάσσιους φορείς εκμετάλλευσης (αγωγοί, καλώδια, οπτικές ίνες) όπου είναι δυνατόν και προς αμοιβαίο όφελος.

Μόλις κατασκευαστεί, το καλώδιο διασύνδεσης θα είναι θαμμένο τουλάχιστον δύο μέτρα κάτω από το έδαφος και επομένως θα είναι αόρατο για ολόκληρη τη διαδρομή. Μόνο εγκαταστάσεις, όπως οι σταθμοί μετατροπέων διασύνδεσης, θα βρίσκονται πάνω από το έδαφος. Το ίδιο το καλώδιο διασύνδεσης και όλες οι εγκαταστάσεις θα σχεδιαστούν και θα κατασκευαστούν ώστε να έχουν ελάχιστες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Σε αριθμούς

Θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς μετατροπών σε Ισραήλ, Κύπρο και Ελλάδα με λειτουργία πολλαπλών τερματικών

Στα 3.000 μέτρα  βάθος θα βρίσκεται το χαμηλότερο σημείο του καλωδίου  κατά μήκος της λεκάνης της Μεσογείου. Πρόκειται για την βαθύτερη τοποθέτηση υποθαλάσσιου καλωδίου στον κόσμο, ίση με το ύψος 8 φορές του Empire State ή 9 φορές του Πύργου του Άιφελ

Η παροχή θα είναι στα 2.000 MW, αρκετή για να παρέχει ηλεκτρική ενέργειας σε 3 εκατομμύρια νοικοκυριά ή 2 εκατομμύρια άνθρωπους σε ώρες αιχμής.

Το μήκος του υποθαλάσσιου καλωδίου διασύνδεσης θα φτάνει τα 1.208 χλμ, η ίδια δηλαδή απόσταση μεταξύ Αγίας Πετρούπολης κα Βερολίνου.

Oι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν  το 2022, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου το 2025.

Περισσότερες Κατηγορίες

ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ

X