Οι επιστήμονες προειδοποιούν για τους κινδύνους στη ναυτιλιακή βιομηχανία, από την άνοδο της στάθμης των θαλασσών, η οποία προβλέπεται να κυμανθεί στο ανώτατο όριο των προβλέψεων τον επόμενο αιώνα.
Η πιθανότητα αύξησης της στάθμης των θαλασσών από 30 έως 90 εκατοστά μέχρι το τέλος του αιώνα, προκαλεί «πονοκέφαλο» στους επιστήμονες, καθώς αυξάνει τον όγκο των θαλασσών και αυτό ευθύνεται για το ένα τρίτο της παρατηρηθείσας ανόδου της στάθμης, ενώ τα υπόλοιπα δύο τρίτα προκύπτουν από την τήξη των πάγων στη Γροιλανδία, την Ανταρκτική και αλλού.
Η στάθμη των θαλασσών έχει ανέβει σχεδόν 8 εκατοστά από το 1992, με αποτέλεσμα πολλές φορές π.χ. η παλίρροια να εισβάλει στους δρόμους του Μαϊάμι, κάτι που πριν από λίγες δεκαετίες δεν συνέβαινε. Τα 8 εκατοστά είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος, ενώ σε κάποιες περιοχές η άνοδος έχει ήδη αγγίξει τα 23 εκατοστά.
Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσίευσε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Environmental Defense Fund (EDF), η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, οι πιο έντονες καταιγίδες και οι ανερχόμενες τροπικές καταιγίδες θα επισκέπτονται ολοένα και πιο συχνά πολλά από τα περίπου 3.800 λιμάνια του κόσμου, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των πόλεων στις οποίες βρίσκονται.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, το κάθε λιμάνι έχει ανεπτυγμένο ένα ολόκληρο δίκτυο μεταφορών, σιδηροδρομικά συστήματα, αυτοκινητοδρόμους, βιομηχανίες κ.α., προκειμένου να είναι λειτουργικό και στο πλαίσιο αυτό, πιθανή προσαρμογή στις νέες συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολη και κοστοβόρα.
Μόλις τον περασμένο Απρίλιο το λιμάνι του Ντέρμπαν στη Νότια Αφρική πλήρωσε ακριβά τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Οι ισχυρές βροχοπτώσεις και η άνοδος της στάθμης της Θάλασσας πλημμύρισαν το λιμάνι με αποτέλεσμα να σημειωθούν τεράστιες καταστροφές
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του λιμανιού της Νέας Υόρκης όταν «χτύπησε» το 2012 ο τυφώνας Σάντι, το μεγαλύτερο σύστημα τροπικών καταιγίδων που έχει καταγραφεί στον Ατλαντικό. Για μία εβδομάδα έκλεισε μεγάλο μέρος του λιμανιού, με αποτέλεσμα 25.000 εμπορευματοκιβώτια πλοίων να εκτραπούν σε άλλα λιμάνια.
Επιπλέον, ορισμένα τερματικά και εγκαταστάσεις θαλάσσιας υποστήριξης ήταν εκτός λειτουργίας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, λόγω διακοπής ρεύματος και κατεστραμμένου εξοπλισμού. Τα δεξαμενόπλοια δεν μπορούσαν να εκφορτώσουν, ενώ οι ζημιές στις υπόλοιπες υποδομές ανήλθαν στα 2,2 δισ. δολάρια.