Καθώς οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων αυστηροποιούνται στη ναυτιλιακή βιομηχανία, το ποσοστό των πλοίων που πωλούνται για σκραπ (παλιοσίδερα), είναι πιθανό να υπερδιπλασιαστεί την επόμενη δεκαετία. Με βάση νέα εκτίμηση του εμπορικού ομίλου της BIMCO, η μείωση των εκπομπών άνθρακα από την καπνοδόχο θα αποτελέσει κίνητρο μαζί με την ανάγκη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς του ΙΜΟ.
«Πολλά παλαιότερα πλοία αναμένεται να ανακυκλωθούν νωρίτερα από το κανονικό λόγω των ολοένα αυστηρότερων ορίων στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», γράφει ο Nίλς Ρασμούσεν, Chief Shipping Analyst της BIMCO. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, περισσότερα από 15.000 πλοία και 600 εκατομμύρια dwt αναμένεται να ανακυκλωθούν μεταξύ 2023 και 2032. Η BIMCO σημειώνει ότι αυτή είναι υπερδιπλάσια από την ποσότητα που ανακυκλώθηκε τα προηγούμενα δέκα χρόνια.
Τα τελευταία δέκα χρόνια, η BIMCO αναφέρει ότι ανακυκλώθηκαν 7.780 πλοία, που αντιπροσωπεύουν 285 εκατομμύρια dwt. Το μεγαλύτερο μέρος της ανακυκλωμένης χωρητικότητας νεκρού βάρους (60 τοις εκατό) κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990. Στα επόμενα δέκα χρόνια, ωστόσο, προβλέπουν ότι τα πλοία που κατασκευάστηκαν κατά τη δεκαετία του 2000 θα είναι η κύρια πηγή ανακύκλωσης.
Σε σύγκριση με τη δεκαετία του 1990, πάνω από το διπλάσιο της χωρητικότητας νεκρού βάρους κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000 και θα οδηγήσει στην αναμενόμενη αύξηση της ανακύκλωσης. Η χωρητικότητα νεκρού βάρους που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 2010 αυξήθηκε κατά 65 τοις εκατό περαιτέρω, σημειώνει η BIMCO, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα ανακύκλωσης σε δέκα έως είκοσι χρόνια από τώρα.
Ιστορικά τονίζουν ότι περίπου το ήμισυ της χωρητικότητας νεκρού βάρους χύδην, δεξαμενόπλοιων και εμπορευματοκιβωτίων έχει ανακυκλωθεί μέχρι τη στιγμή που τα πλοία θα ήταν 25 ετών και το 90 τοις εκατό, μεταξύ 30 και 35 ετών. Ωστόσο, η πρόσφατη άνοδος των αγορών έχει επιβραδύνει τους ρυθμούς με τους περισσότερους μεσίτες να αναφέρουν, ότι ακόμη και τα σκουριασμένα δεξαμενόπλοια και μικρότερα boxships είχαν κορυφαία τιμή σε δολάρια στην αγορά μεταχειρισμένων. Τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν να πωλονται σε τιμές ρεκόρ.
«Εάν εφαρμόσουμε αυτό το μοτίβο ανακύκλωσης στα τρέχοντα εμπορικά πλοία, υπολογίζουμε ότι 15.000 πλοία και 600 εκατομμύρια τόνοι νεκρού βάρους θα ανακυκλωθούν μεταξύ 2023 και 2032», καταλήγει ο Ρασμούσεν.
Η BIMCO χρησιμοποιεί την πρόβλεψη για να ζητήσει επίσης την επικύρωση και την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση των πλοίων. Η σύμβαση εγκρίθηκε το 2009 με στόχο τη μείωση των κινδύνων για την ανθρώπινη υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον. Την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση του Μπαγκλαντές επιβεβαίωσε ότι η χώρα θα επικυρώσει τη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, επιτρέποντας τη θέση σε ισχύ της σύμβασης.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, η BIMCO αναφέρει ότι η Ινδία και η Τουρκία έχουν ανακυκλώσει το 25 τοις εκατό και το 34 τοις εκατό της χωρητικότητας νεκρού βάρους πλοίων και τον αριθμό των πλοίων αντίστοιχα. Μαζί με το Μπαγκλαντές, τη μεγαλύτερη χώρα ανακύκλωσης πλοίων στον κόσμο, και το Πακιστάν, αυτές οι τέσσερις κορυφαίες χώρες, όπως λέει η BIMCO, έχουν ανακυκλώσει το 96 τοις εκατό της χωρητικότητας νεκρού βάρους και το 77 τοις εκατό των πλοίων τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ευτυχώς, λέει η BIMCO, η Ινδία και η Τουρκία, οι οποίες είναι δύο από τις μεγαλύτερες χώρες ανακύκλωσης πλοίων, είναι επίσης σημαντικοί παραγωγοί χάλυβα με υψηλό μερίδιο χρήσης καμίνων ηλεκτρικού τόξου.