Ναυάγια, αγνούμενοι στη θάλασσα, όσα ατυχήματα και μυστήρια καταγράφονται στην παγκόσμια ιστορία των ωκεανών, βρίσκονται καταγραμμένα και συγκεντρωμένα σε αυτό το βαρύ δερματόδετο τόμο που βρίσκεται στον ασφαλιστικό οίκο του Lloyd’s του Λονδίνου. Το αποκαλούν Βιβλίο Ατυχημάτων.
Κάθε λίγες μέρες, μετά από ένα ναυτικό περιστατικό, ένας «σερβιτόρος» – ένας από τους ένστολους υπαλλήλους της αγοράς των Loyds- θα πλησιάζει το αναλόγιο στο οποίο βρίσκεται το βιβλίο, για να κάνει μια προσθήκη.
Σήμερα αυτή η δουλειά πέφτει στη Ζσοφία Κορώδη, η οποία καταχωρεί με στυλό και μελάνι, τις λεπτομέρειες.
Απαιτεί ένα περίτεχνο σενάριο που δεν έχει αλλάξει σχεδόν καθόλου εδώ και 250 χρόνια.
Από τις πιο γνωστές καταχωρήσεις, είναι και η ιστορία του Endurance, η οποία γοητεύει τους φίλους της θάλασσας εδώ και δεκαετίες.
Μεταφέρθηκε το 1914 από τον Βρετανό/Ιρλανδό εξερευνητή στην Ανταρκτική, όπου παγιδεύτηκε και τρυπήθηκε από πάγο.
Καθώς έπεσε 3.000 μέτρα στον πυθμένα της Θάλασσας Γουέντελ, ο Σάκλετον και το πλήρωμά του κατάφεραν να αναδυθούν ασφαλείς από το νερό.
Σχεδόν εξίσου εκπληκτική ήταν η ανακάλυψη του πέρσι, στον πυθμένα του ωκεανού. Θεωρήθηκε ίσως το πιο δύσκολο στον εντοπισμό του ναυάγιο, όσο κανένα άλλο στον κόσμο.
Το Endurance ασφαλίστηκε από τον οίκο Lloyd’s για 15.000 λίρες, με ασφάλιστρο 665 χιλιάδες λίρες.
Όλα τα παλιά Βιβλία Casualty – ένα για κάθε χρόνο – είναι αρχειοθετημένα στη Βιβλιοθήκη Guildhall της πρωτεύουσας, αλλά αν ζητήσετε να δείτε αυτό του 1915 (το Endurance βυθίστηκε στις 21 Νοεμβρίου 1915) δεν θα βρείτε την καταχώρηση.
Στην πραγματικότητα, πρέπει να πάρετε τον τόμο του 1916 και να πάτε στον Ιούνιο εκείνου του έτους για να βρείτε την καταγραφή.
Υπάρχει μια αναφορά στην εφημερίδα Daily Chronicle, η οποία είχε τα αποκλειστικά δικαιώματα αναφοράς για τις περιπέτειες του Σάκλετον και την οποία ο σερβιτόρος του Lloyd’s εκείνη την εποχή πρέπει να χρησιμοποιούσε ως πηγή.
Το θέμα της ασφάλισης είναι πολύ σημαντικό γιατί επηρεάζει ποιος μπορεί να είναι ο ιδιοκτήτης του ναυαγίου μέχρι σήμερα και τι μπορεί να συμβεί σε αυτό, στο μέλλον.
Όταν οι ασφαλιστές καθορίζουν μια συνολική απώλεια, μπορούν να αναλάβουν την κυριότητα ενός σκάφους, ακόμα κι αν αυτό βρίσκεται στον πυθμένα του ωκεανού. Σχεδόν πάντα, αρνούνται. Κανείς δεν θέλει να είναι υπεύθυνος για ένα ναυάγιο που θα μπορούσε αργότερα να προκαλέσει ρύπανση.
Το Endurance έχει ήδη κάποια προστασία βάσει της Συνθήκης της Ανταρκτικής. Τα πεσμένα ξύλα έχουν κηρυχθεί Ιστορικός Τόπος και Μνημείο.
Ωστόσο, επιδιώκονται περαιτέρω μέτρα υπό την ηγεσία του UK Antarctic Heritage Trust (UKAHT).
Το φάντασμα που στοιχειώνει τις προσπάθειες είναι ο Τιτανικός, που ουσιαστικά έχει γίνει τουριστικός προορισμός. Χιλιάδες αντικείμενα από το καταδικασμένο κρουαζιερόπλοιο έχουν βγει στην επιφάνεια.
Το UKAHT ελπίζει να επιτύχει τη συμφωνία των υπογραφόντων της Συνθήκης της Ανταρκτικής, για την επιβολή αυστηρών πρωτοκόλλων για να αποφευχθεί κάτι παρόμοιο με το Endurance.