Η συζήτηση συνεχίζεται σχετικά με τον τρόπο χειρισμού του πλοίου του Sir Έρνεστ Σάκλετον, Endurance, το οποίο βρέθηκε πρόσφατα στα παγωμένα νερά της θάλασσας Γουέντελ της Ανταρκτικής. Μια βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση αποκάλυψε ότι έχουν ξεκινήσει εργασίες για την ανάπτυξη ενός σχεδίου διαχείρισης διατήρησης του ναυαγίου.
Εν μέσω αντίθετων απόψεων αρχαιολόγων και της οικογένειας του Σάκλετον για την τύχη του ναυαγίου που κάθεται περίπου 10.000 πόδια στον βυθό της θάλασσας Γουέντελ, το UK Antarctic Heritage Trust (UKAHT) ανακοίνωσε ότι συνεργάζεται με τoν δημόσιο οργανισμό Historic England, ώστε να καταλήξουν σε ένα σχέδιο διαχείρισης για τη διατήρηση του ναυαγίου, λόγω της μοναδικής ιστορικής σημασίας του.
Ο στόχος του σχεδίου θα είναι να κοινοποιήσει τη σημασία της τοποθεσίας, να εντοπίσει τις μοναδικές προκλήσεις και ευκαιρίες για τη διατήρηση του ναυαγίου και να προτείνει μέτρα και οδηγίες για την εξασφάλιση της προστασίας του. Το σχέδιο, το οποίο ανατέθηκε από το Γραφείο Εξωτερικών, Κοινοπολιτείας και Ανάπτυξης του Ηνωμένου Βασιλείου, θα διαρκέσει δύο χρόνια για να αναπτυχθεί και θα παρουσιαστεί στην Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος στην ετήσια συμβουλευτική συνάντηση της Συνθήκης της Ανταρκτικής.
Η πρωτοβουλία για την προστασία και τη διατήρηση του ναυαγίου του Endurance, το οποίο εντοπίστηκε από μια ομάδα ερευνητών τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, έρχεται εβδομάδες αφότου ένας από τους αρχαιολόγους της ομάδας είπε ότι η αποτυχία ανύψωσης του πλοίου από τον βυθό της θάλασσας θα έχει ως αποτέλεσμα την αποσύνθεση του. Σύμφωνα με τον Mensun Bound, η παραμονή του σκάφους στον βυθό της θάλασσας θα οδηγήσει σε αποσύνθεση λόγω της οργανικής του φύσης, ενώ αδίστακτοι οργανισμοί και κράτη θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στην τοποθεσία και να λεηλατήσουν τα ανεκτίμητα ιστορικά αντικείμενα του πλοίου.
Η οικογένεια του εξερευνητή, με επικεφαλής την εγγονή Aλεξάντρα Σάκλετον, υποστήριξε ότι το ναυάγιο θα πρέπει να παραμείνει στη σημερινή του θέση. Η ομάδα εξερεύνησης ανέφερε ότι είχε ανακαλύψει το σκάφος καλά διατηρημένο στη Θάλασσα Γουέντελ τον Μάρτιο, εκατό χρόνια μετά την ταφή του Σάκλετον στο Γκρίτβικεν της Νότιας Γεωργίας.
Το πλοίο που χρησιμοποιούσε ο Σάκλετον κατά τη διάρκεια της αποστολής του στην Ανταρκτική το 1914-16, χαρακτηρίστηκε ως προστατευόμενος ιστορικός χώρος και μνημείο, σύμφωνα με το Σύστημα Συνθηκών της Ανταρκτικής το 2019. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα για την προστασία του πλοίου που σημαίνει ότι ενώ το ναυάγιο μπορεί να ερευνηθεί και να κινηματογραφηθεί, η συνθήκη λέει ότι δεν μπορεί να διαταραχθεί με κανέναν τρόπο.
Ο στόχος για την προστασία του ναυαγίου είναι να διασφαλιστεί ότι η μελλοντική ανθρώπινη δραστηριότητα, χρησιμεύει μόνο προς όφελος και προστασία του πλοίου.
Το Endurance, ένα ξύλινο τρίιστο barquentine μήκους 144 ποδιών που κατασκευάστηκε στη Νορβηγία, παγιδεύτηκε στον πάγο στην περιοχή της Θάλασσας Γουέντελ πριν από έναν αιώνα, όταν ο Σάκλετον και η αποστολή του ξεκίνησαν να πραγματοποιήσουν την πρώτη χερσαία διάβαση της Ανταρκτικής από τη θάλασσα Γουέντλε, μέσω τον Νότιου Πόλου, μέχρι τη Θάλασσα Ρος. Το σκάφος παγιδεύτηκε στον πάγο τον Ιανουάριο του 1915, ενώ συντρίφτηκε και βυθίστηκε 10 μήνες αργότερα. Ο Σάκλετον έκανε ένα τολμηρό ταξίδι σε μια ανοιχτή βάρκα για να φτάσει στη Νότια Τζόρτζια διασφαλίζοντας τη διάσωση και των 27 μελών του πληρώματος του.