Η πρώτη αυτοκινητοπομπή τριών πλοίων οχημάτων ξεκίνησε από την Ουκρανία το πρωί της Παρασκευής 5 Αυγούστου, μεταφέροντας περίπου 57.000 μετρικούς τόνους σιτηρών και καλαμποκιού, όπως είχε προγραμματιστεί από το Κοινό Κέντρο Συντονισμού στην Κωνσταντινούπολη.
Με τα πρώτα πλοία να εισέρχονται επίσης προς την Ουκρανία, κυβερνητικοί αξιωματούχοι ζητούν τώρα να επεκταθεί η συμφωνία για να επιτύχουν τον στόχο τους να αποκαταστήσουν την πλήρη λειτουργία στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Τα bulker Navi Star, Rojen και Polarnet, αναχώρησαν από την Οδησσό και το Κορνομορσκ. Συνοδεύτηκαν σε ανοιχτά νερά και πέρασαν από τις νάρκες που είχαν τοποθετηθεί κοντά στις εισόδους του λιμανιού από Ουκρανούς πιλότους και λιμενικά σκάφη. Μέχρι το τέλος της ημέρας, τα σήματα του AIS έδειξαν τα πλοία να πλησιάζουν τη δυτική ακτή της Μαύρης Θάλασσας, περνώντας τη Ρουμανία στο δρόμο προς την Κωνσταντινούπολη. Εκεί θα επιθεωρηθούν, προτού συνεχίσουν σε προορισμούς στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία και την Τουρκία.
Εξίσου σημαντικό για την επιτυχία της συμφωνίας, είναι το bulker Fulmar S, το οποίο εκκαθαρίστηκε όπως είχε προγραμματιστεί και κατευθύνεται βόρεια στη Μαύρη Θάλασσα. Θα γίνει το πρώτο σκάφος που θα φτάσει στο Κόρνομορσκ από την έναρξη του πολέμου τον Φεβρουάριο. Ένα ακόμη bulker, το Osprey S. κινείται βόρεια μέσω του Βοσπόρου.
«Αναμένουμε ότι οι εγγυήσεις ασφαλείας των εταίρων μας στον ΟΗΕ και της Τουρκίας θα συνεχίσουν να λειτουργούν και οι εξαγωγές τροφίμων από τα λιμάνια μας θα γίνουν σταθερές και προβλέψιμες για όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά», δήλωσε ο Ολεξάντρ Κουπρακόβ, Υπουργός Υποδομών της Ουκρανίας.
Αξιωματούχοι του ΟΗΕ ανέφεραν θα επιχειρήσουν να έχουν μια σταθερή ροή σιτηρών που θα βγαίνει από την Ουκρανία μέσω του ανθρωπιστικού διαδρόμου. Έθεσαν στόχο έως και πέντε εκατομμύρια τόνους το μήνα, ενώ ο Υπουργός Υποδομών της χώρας, αναφέρθηκε σε τρία εκατομμύρια τόνους ή περισσότερο.
Η Ουκρανία ευελπιστεί ότι θα έχει τη δυνατότητα να χειρίζεται περισσότερα από 100 πλοία το μήνα. Οι μεσολαβητές της αρχικής συμφωνίας από τον ΟΗΕ και την Τουρκία συμφώνησαν να μεταφέρουν μόνο σιτηρά και τρόφιμα από την Οδησσό, το Τσερνομόρσκ και το Γιούζνι. Υπήρξαν κάποιες εικασίες ότι μπορεί να επιδιώξουν να επεκτείνουν τη συμφωνία ώστε να συμπεριλάβει ένα ή περισσότερα επιπλέον λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.