Την απόφαση τους να διακόψουν την πλατφόρμα παγκόσμιου εμπορίου TradeLens, η οποία αποσκοπούσε στην ασφαλέστερη και πιο αποτελεσματική λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού, ανακοίνωσαν οι A.P. Moller, Η Maersk και IBM. Οι αναλυτές λένε ότι ο κλάδος συνεχίζει να είναι αργός στην υιοθέτηση της τεχνολογίας και ήταν δύσπιστος για ένα προϊόν που ανήκει εν μέρει σε έναν ανταγωνιστή.
Η TradeLens ξεκίνησε το 2018 ως κοινοπραξία μεταξύ της IBM και της GTD Solution και ένα τμήμα της Maersk και σχεδιάστηκε για να χρησιμοποιεί την τεχνολογία blockchain της IBM ως τη βάση για ψηφιακές αλυσίδες εφοδιασμού, δίνοντας τη δυνατότητα σε πολλούς εμπορικούς εταίρους να συνεργάζονται με την καθιέρωση μιας ενιαίας κοινής πρόσβασης στη ναυτιλία σε πραγματικό χρόνο, με την αποστολή δεδομένων και εγγράφων.
Οι εταιρείες έκριναν πως η TradeLens δεν έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο εμπορικής βιωσιμότητας που ευελπιστούσαν, γεγονός που δεν τους επέτρεπε να συνεχίσουν τη λειτουργία της.
Κατά τη διάρκεια των πέντε ετών ύπαρξής της, η πλατφόρμα είχε καταφέρει να προσελκύσει ένα δίκτυο με περισσότερα από 300 μέλη που διασχίζουν θαλάσσιους μεταφορείς, τερματικούς σταθμούς λιμένων, αποθήκες εσωτερικής ναυσιπλοΐας, τελωνειακές αρχές και παρόχους διατροπικών μεταφορών. Το 2020, οι εταιρείες ανέφεραν ότι η πλατφόρμα TradeLens είχε αυξηθεί με την ένταξη περισσότερων από 600 λιμανιών και τερματικών, συμπεριλαμβανομένων 10 παρόχων και συνολικά 175 οργανισμών.
Οι προγραμματιστές ανέφεραν ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει επιθυμητά χαρακτηριστικά για να λειτουργεί σε blockchain, κυρίως λόγω των μεγάλων δικτύων διαφορετικών συνεργατών της. Έτσι, προώθησαν την πλατφόρμα ως εργαλείο που θα βοηθούσε στη βελτίωση της ορατότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές αποδίδουν την αποτυχία του TradeLens στη δυσπιστία μεταξύ των παικτών ναυτιλίας, ειδικά όταν πρόκειται για ανταλλαγή δεδομένων.
Πάντως η Maersk αναφέρει ότι, παρά την αποτυχία της πλατφόρμας, σκοπεύουν να συνεχίσουν τις προσπάθειες για την ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την αύξηση της καινοτομίας του κλάδου, μέσω άλλων λύσεων για τη μείωση των εμπορικών τριβών και την προώθηση περισσότερου παγκόσμιου εμπορίου.
Η ομάδα του TradeLens ξεκίνησε αμέσως μια διαδικασία απόσυρσης των προσφορών και διακοπής της πλατφόρμας. Στόχος είναι η πλατφόρμα να τεθεί εκτός σύνδεσης μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2023.
Παρά την ατυχή εξέλιξη της TradeLens, η βιομηχανία παραμένει προσηλωμένη στην ψηφιοποίηση και οι αναλυτές λένε ότι υπάρχει χώρος για εφαρμογές blockchain. Το Global Shipping Business Network με έδρα το Κονγκ αναδείχθηκε ως ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής με την υποστήριξη μιας σειράς εταιρειών του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορέων COSCO και Hapag-Lloyd καθώς και των λιμενικών χειριστών Hutchison Ports, SPG Qingdao Port, PSA International και Shanghai International. Ομάδα Λιμένων.