Το λιμάνι της Βενετίας και οι ιταλικές αρχές συνεχίζουν να αναζητούν λύση στις προκλήσεις και τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, ενώ ταυτόχρονα τιμούν τη δέσμευσή τους να απαγορεύσουν τα μεγάλα πλοία από την ευαίσθητη λιμνοθάλασσα της Βενετίας και τα εύθραυστα κανάλια. Σε μια αμφιλεγόμενη κίνηση, το λιμάνι για πρώτη φορά, το περασμένο Σαββατοκύριακο, ενέκρινε μια δοκιμή αγκυροβόλησης ενός μεγάλου κρουαζιερόπλοιου έξω από τη λιμνοθάλασσα.
Η Norwegian Cruise Line, έλαβε άδεια από λιμενικούς να αγκυροβολήσει το Norwegian Gem χωρητικότητας 93.500 τόνων κοντά στη Βενετία το Σάββατο 23 Ιουλίου, την τελευταία ημέρα μιας 7ήμερης κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο και στα Ελληνικά νησιά. Το κρουαζιερόπλοιο, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες ταξίδευε με περίπου 1.500 επιβάτες, κανόνισε τρία εκδρομικά σκάφη από τη Βενετία για τη μεταφορά επιβατών στο κέντρο της πόλης.
Πέρυσι, Ιταλοί αξιωματούχοι διέταξαν να απαγορευθεί σε όλα τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια από το να εισέλθουν στο κανάλι και να ταξιδέψουν στον τερματικό σταθμό επιβατών, μετά από χρόνια διαμαρτυριών περιβαλλοντολόγων και οικολόγων, που υποστήριζαν ότι τα κύματα από τα κρουαζιερόπλοια καταστρέφουν ιστορικά κτίρια. Η Βενετία τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει αυξανόμενες πλημμύρες, ειδικά από παλίρροιες που επιδεινώθηκαν από τα μεγάλα πλοία. Για να φτάσουν στους τερματικούς σταθμούς των κρουαζιερόπλοιων, τα πλοία έπρεπε να περάσουν από την ιστορική πλατεία του Αγίου Μάρκου.
Οι γραμμές κρουαζιέρας ενημερώθηκαν ότι τα πλοία τους θα μπορούσαν να εκτρέπονται στο κοντινό βιομηχανικό λιμάνι της Marghera, το οποίο ωστόσο δεν διαθέτει εγκαταστάσεις για επιβάτες κρουαζιέρας. Πολλές από τις γραμμές κρουαζιέρας, συμπεριλαμβανομένης της Norwegian Cruise Line, επέλεξαν να ξεκινήσουν και να τελειώσουν τις κρουαζιέρες τους στο λιμάνι της Τεργέστης, το οποίο έχει κτίρια τερματικού σταθμού, αλλά είναι μια μεγαλύτερη διαδρομή με το λεωφορείο για να φτάσει στη Βενετία.
Ωστόσο, οι επικριτές έσπευσαν να απορρίψουν τη δοκιμαστική του Νορβηγικού κρουαζιερόπλοιου. Ο Σιμόν Βεντουρίνι, σύμβουλος τουρισμού της πόλης είπε στους δημοσιογράφους: «Δεν είναι ο τύπος τουρισμού που θέλουμε για την πόλη».
Οι γραμμές κρουαζιέρας είπαν ότι έμειναν χωρίς μια σταθερή εναλλακτική λύση, όταν η Ιταλία ανακοίνωσε ξαφνικά την απαγόρευση τον περασμένο Ιούλιο. Εκείνη την εποχή, η Ιταλία είπε ότι ζητούσε προτάσεις για έναν νέο τερματικό σταθμό κρουαζιέρας κοντά στη Βενετία, που θαδιέθετε εγκαταστάσεις, ενώ θα πληρούσε τον στόχο να κρατήσει τα μεγάλα πλοία μακριά από τις τοπικές πλωτές οδούς και τα κανάλια. Η βιομηχανία κρουαζιέρας επισημαίνει ότι θα χρειαστούν χρόνια για να αναπτυχθεί η νέα εγκατάσταση.
Από το 2023, η Βενετία θα επιβάλει επίσης ημερήσια χρέωση για όλους τους επισκέπτες της πόλης. Το κόστος για τους τουρίστες θα ποικίλλει ανάλογα με τον αριθμό των ατόμων που έχουν κάνει κράτηση για να επισκεφθούν την πόλη, με αξιωματούχους να λένε ότι θα βοηθήσει στον έλεγχο του πλήθους και θα παρέχει μια σημαντική πηγή εσόδων για τη συντήρηση της πόλης. Το 2019, υπολόγισαν ότι 19 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέφτηκαν την πόλη με το 80% να μένει μόνο για μια μέρα.