Τέσσερα παραδείγματα δυναμικών και καινοτόμων προσεγγίσεων και δράσεων, στη μεγάλη προσπάθεια για την “πράσινη” μετάβαση και απανθρακοποίηση ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας στο Workshop σχετικά με τον Κανονισμό για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων.
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι σχεδιασμοί αφορούν:
-την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα “πράσινα” πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Tομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατομμυρίων ευρώ
-το “πρασίνισμα” και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο “cold ironing”, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και
-την ανάπτυξη και χρηματοδότηση ενός “συνεργατικού σχήματος” που αφορά σε όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού, δηλαδή ναυπηγεία, επιχειρήσεις ναυπηγικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και επισκευών.
Πρόκειται για ένα “maritime cluster”, όπως τόνισε χαρακτηριστικά που θα αφορά στην ανάπτυξη και παραγωγή “πράσινων” τεχνολογιών στην Ελλάδα.
Η σημασία της «γαλάζιας οικονομίας»
Ο Υπουργός επισήμανε επίσης τη σημασία της “γαλάζιας οικονομίας”, η οποία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, εκτιμάται σε 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, ποσό το οποίο προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030. Και κατέληξε:
«Η μετάβαση του κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης, η χρήση νέων καυσίμων μηδενικού άνθρακα, καθώς και η ψηφιοποίηση, εισάγουν μια νέα δυναμική στην “γαλάζια” αυτή οικονομία. Και η Ελλάδα μπορεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Βασική προϋπόθεση είναι η συνεργασία. Η Διατομεακή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πλοιοκτήτες, Ναυπηγεία, Παραγωγοί καυσίμων, Νηογνώμονες, Λιμάνια, Μελετητικά Γραφεία και φυσικά εμείς οι πολιτικοί, είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα. Μόνο έτσι θα πετύχουμε».