Μετά και την ανακοίνωση για αναστολή εργασιών και της κορυφαίας εταιρείας πετρελαίου BP από την Ερυθρά Θάλασσα και το Κανάλι του Σουέζ, για λόγους ασφαλείας, οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου αντέδρασαν, καθώς ειδικοί στα θέματα ναυτιλίας έχουν προειδοποιήσει για τον κίνδυνο αυξανόμενων καθυστερήσεων και επιπτώσεων στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε κατά ένα έως δύο τοις εκατό στις παγκόσμιες αγορές τη Δευτέρα το πρωί, αφού η BP ανακοίνωσε ότι εφαρμόζει ένα “προληπτικό διάλειμμα” για όλα τα πλοία της που πλέουν μέσω της Νότιας Θάλασσας και του Καναλιού της Σουέζ λόγω της “επιδεινούμενης ασφαλείας” στην περιοχή.
Μέχρι το μεσημέρι, η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε κατά τρία τοις εκατό στο χρηματιστήριο NYMEX και είχε προσωρινά επιστρέψει στα περίπου 74 δολάρια το βαρέλι, μετά την υποχώρηση από τα 90 δολάρια το βαρέλι τον περασμένο Οκτώβριο και πτώση κάτω από τα 69 δολάρια την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι τιμές συνέχισαν να ανεβαίνουν την Τρίτη, ξεπερνώντας τα 74 δολάρια στο χρηματιστήριο NYMEX. Η αγορά έκλεισε με περαιτέρω αύξηση 1,5 τοις εκατό στα 73,58 δολάρια το βαρέλι. Η τιμή στο NYMEX έχει ανέβει κατά σχεδόν τέσσερα τοις εκατό από το χαμηλό της Δευτέρας. Η εταιρεία Platts ανέφερε ότι τα μελλοντικά συμβόλαια ήταν κοντά στα 79 δολάρια το βαρέλι.
Οι αγορές ενέργειας της Ευρώπης εμφανίζουν τις μεγαλύτερες ανησυχίες, με αναλυτές να υπογραμμίζοουν τη σημασία του Καναλιού του Σουέζ για τις προμήθειες πετρελαίου της περιοχής. Η S&P Global Market Intelligence υπολογίζει ότι το 21,5 τοις εκατό των εισαγωγών πετρελαίου της Ευρώπης διέρχεται από τη Νότια Θάλασσα και το 13 τοις εκατό των εισαγωγών ακατέργαστου πετρελαίου της.
Μαζί με την BP και η Euronav επιβεβαίωσε επίσης ότι αποφάσισε να αποφεύγει την περιοχή, ανακατευθύνοντας τα πλοία της από τη Νότια Θάλασσα.
Η κορυφαία εταιρεία δεξαμενόπλοιων Suezmax, ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι προσθέτει την επιλογή να ανακατευθύνει τα πλοία της γύρω από την Αφρική στις μελλοντικές συμβάσεις της.
Η Maersk Tankers ήταν η πρώτη εταιρεία που την προηγούμενη εβδομάδα προσέθεσε ρήτρα για ανακατέυθυνση στη λειτουργία του στόλου της.
Ακολουθώντας το παράδειγμα της BP και άλλων, το S&P Global Commodity αναφέρει ότι η Frontline, η οποία διαθέτει ένα στόλο 75 δεξαμενόπλοιων, έχει αποφασίσει επίσης να ανακατευθύνει τα πλοία της μακριά από τη Νότια Θάλασσα. Σύμφωνα με το S&P, Euronav και Frontline αντιπροσωπεύουν έως και το τέσσερα τοις εκατό του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Άλλες μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Equinor στη Νορβηγία, ανακοίνωσαν ότι θα ανακατευθύνουν τις αποστολές τους. Η Bloomberg ανέφερε παραδείγματα πλοίων LNG και LPG που επίσης ανακατευθύνονται μακριά από τη Νότια Θάλασσα, από την προηγούμενη Παρασκευή. Επισημαίνει ότι η τιμή του ευρωπαϊκού LNG αυξήθηκε κατά επτά τοις εκατό τη Δευτέρα, με τους αναλυτές να υποδεικνύουν, ότι σχεδόν το επτά τοις εκατό των εισαγωγών LNG της Ευρώπης, περνάει μέσα από τον Κανάλι του Σουέζ.