Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα, 26 Απριλίου, έναν νέο νόμο που λέει ότι θα βελτιώσει τις απαιτήσεις ευστάθειας για τα επιβατηγά πλοία Ro-Ro τα οποία λειτουργούν ως πορθμεία που ευθυγραμμίζονται με τους κανονισμούς SOLAS που είχαν εγκριθεί προηγουμένως από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Σύμφωνα με μέλη του συμβουλίου, η νέα οδηγία θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της ασφάλειας των πλοίων και των επιβατών τους στην ΕΕ, σύμφωνα με τα νέα διεθνή πρότυπα στον τομέα.
Κατά την εξέταση των νέων προτύπων, η ΕΕ αναγνωρίζει ότι τα πλοία RoPax παρέχουν πολυάριθμες θαλάσσιες συνδέσεις εντός των κρατών μελών, μεταξύ κρατών μελών και με χώρες εκτός ΕΕ. Τα πλοία αναγνωρίστηκαν για τη σημασία τους στις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων στην Ευρώπη. Η πρόταση για αναθεώρηση της υπάρχουσας οδηγίας για τη σταθερότητα και την ασφάλεια προήλθε από θαλάσσια ατυχήματα, όπως η βύθιση της Εσθονίας το 1994 και οι επακόλουθες προσπάθειες της ναυτιλιακής κοινότητας να βελτιώσει την ασφάλεια των σκαφών.

Η αναθεωρημένη οδηγία της ΕΕ έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίζει, στο μέτρο του δυνατού, τη συνοχή με τα ισχύοντα διεθνή πρότυπα για τη σταθερότητα των κατεστραμμένων επιβατηγών πλοίων που έχουν πρόσφατα ενημερωθεί στο πλαίσιο της SOLAS.
Προσπάθησαν να διασφαλίσουν ότι η ΕΕ ενσωματώνει το μοντέλο του ΙΜΟ που εισήχθη πρόσφατα για την αξιολόγηση της ικανότητας επιβίωσης των κατεστραμμένων επιβατηγών πλοίων RoRo, καθώς και νέες σχετικές απαιτήσεις.
Η Κομισιόν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εφαρμογή των απαιτήσεων ευστάθειας SOLAS 2020, θα είχε ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση του κινδύνου για επιβατηγά πλοία ro-ro που έχουν πιστοποιηθεί να μεταφέρουν περισσότερα από 1.350 άτομα, σε σύγκριση με το επίπεδο ασφάλειας που προκύπτει από την τελευταία οδηγία της ΕΕ που εκδόθηκε επριν 20 χρόνια. Ως εκ τούτου, η νέα οδηγία ενσωματώνει τις απαιτήσεις SOLAS 2020.
Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σημείωσε επίσης ότι τα νέα διεθνή πρότυπα του ΙΜΟ δεν συνάδουν πλήρως με τις απαιτήσεις που ισχύουν ήδη στην ΕΕ για μικρότερα νέα πλοία. Η νέα νομοθεσία διατηρεί ένα επίπεδο απαιτήσεων ασφαλείας, ισοδύναμο με το υφιστάμενο δίκαιο της ΕΕ για αυτά τα πλοία. Η οριοθέτηση μικρών και μεγάλων σκαφών ορίζεται στους 1.350 επιβάτες.
Ο κανόνας στοχεύει στη βελτίωση της ικανότητας επιβίωσης σε περίπτωση σύγκρουσης ή άλλου περιστατικού, παρέχοντας ταυτόχρονα διαχειρίσιμες επιλογές για τα πλοία που έχουν πιστοποιηθεί να μεταφέρουν λιγότερους από 1.350 επιβάτες. Αυτά τα μικρότερα πλοία RoPax μπορούν να επιλέξουν να συνεχίσουν να ακολουθούν τους υφιστάμενους κανονισμούς ή να κινηθούν για την υιοθέτηση των νέων απαιτήσεων.

Εκτός από την ενσωμάτωση των απαιτήσεων SOLAS 2020, η νέα οδηγία στοχεύει επίσης στην ενίσχυση των απαιτήσεων εισόδου στόλου εντός της ΕΕ για υπάρχοντα μεγάλα πλοία, που δεν έχουν ακόμη πιστοποιηθεί στην ΕΕ. Η οδηγία προβλέπει προθεσμία 18 μηνών για τα πλοία για πιστοποίηση και επίσης προβλέπει νέους κανόνες για πλοία που είτε ναυλώνονται για να λειτουργούν από αερομεταφορείς της ΕΕ, είτε από εποχικά οχηματαγωγά πλοία. Θα πρέπει επίσης να πιστοποιήσουν τουλάχιστον ένα μήνα πριν από την έναρξη της υπηρεσίας, με μόνη εξαίρεση τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπου το σκάφος απαιτείται να διατηρήσει την υπάρχουσα υπηρεσία.
Η νέα οδηγία θα δημοσιευθεί σύντομα στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και στη συνέχεια θα τεθεί σε ισχύ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους 18 μήνες για να μεταφέρουν την οδηγία στην εθνική τους νομοθεσία.


