Τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου των ΗΠΑ και ο αντίκτυπος στα τάνκερ
Τελευταίες εκτιμήσεις του οίκου Poten αναφέρουν ότι, ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα ωφελήσει και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία θα λάβουν πρόσθετη ώθηση το 2023-2024. Αναλύοντας την απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να διαθέσει στην αγορά μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου (SPR) των ΗΠΑ, με στόχο τη μείωση των τιμών του αργού, ο οίκος εκτιμά ότι θα ακολουθήσει αυξημένη ζήτηση στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων όταν θα έρθει η ώρα να «ξαναχτιστούν» τα στρατηγικά αποθέματα. Και τότε θα χρειαστούν 250 εκατ. βαρέλια για να πλησιάσουν τα επίπεδα του 2021.
Αν κάποια από αυτά τα βαρέλια πρέπει να εισαχθούν, θα ήταν κάτι που θα ωφελούσε την αγορά δεξαμενόπλοιων λόγω των επιπλέον τονομιλίων (όγκος μεταφερόμενων φορτίων ανά μίλι) που θα απαιτηθούν με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
Τα SPR έχουν μια μακρά ιστορία παρεμβάσεων στην πετρελαϊκή αγορά, καθώς δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ως «απάντηση» στην πετρελαϊκή κρίση του 1973, προκειμένου να αξιοποιούνται για να μετριάζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ενέργεια από ενδεχόμενες διακοπές στον εφοδιασμό των αγορών. Εχουν εγκεκριμένη δυναμικότητα 714 εκατ. βαρελιών, ωστόσο όπως υπολογίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, έχουν διαθέσιμα 568,3 εκατομμύρια βαρέλια σε τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους στον Κόλπο του Μεξικού.
Η απελευθέρωση του ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα για 180 ημέρες έρχεται ύστερα από μια απελευθέρωση 30 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο του 2022 για να αντιμετωπιστεί ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Επίσης, και τον περασμένο Νοέμβριο απελευθερώθηκαν 50 εκατομμύρια βαρέλια για να μετριαστεί η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πάντως αναφέρεται ότι, είναι δύσκολο να υπολογιστεί ακριβώς η επίπτωση της απελευθέρωσης των στρατηγικών αποθεμάτων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Και αυτό γιατί οι ΗΠΑ, πέραν από μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου με 11,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, είναι παράλληλα και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου. Μόνο την τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου οι ΗΠΑ εισήγαγαν 6,3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα, ενώ την ίδια στιγμή εξήγαγαν σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα. Λαμβάνοντας υπόψη την πολυπλοκότητα της αγοράς των ΗΠΑ, ο οίκος Poten καταγράφει δυο βασικά σενάρια για τις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αποθεμάτων στα δεξαμενόπλοια.
Το θετικό σενάριο εδράζεται στην υπόθεση πως τα SPR θα καταλήξουν σε εξαγωγές. Σε μια τέτοια περίπτωση, και υπό την προϋπόθεση ότι ένας μεγάλος όγκος θα καταλήξει σε προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, μεγάλος κερδισμένος θα ήταν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) καθώς θα ήταν αυτά που θα μετέφεραν τα επιπλέον φορτία. Αν ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων μεταφερθεί στην Ευρώπη, τότε θα επωφεληθούν τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (Suezmax και Aframax).
Το χειρότερο σενάριο θέλει τα SPR να «πέφτουν» στην αμερικανική αγορά, προκειμένου να αντικατασταθούν οι όγκοι εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή ή τη Νότια Αμερική. Σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση που τα απελευθερωμένα βαρέλια «έπεφταν» για την ενίσχυση των εμπορικών αποθεμάτων των αγοραστών, και τα τρία μεγάλου μεγέθους δεξαμενόπλοια (VLCC, Suezmaxes και Aframaxes) θα πλήττονταν καθώς θα μειωνόταν η ζήτηση για πλοία αυτού του είδους.
Πάντως, ο οίκος Poten αναμένει ότι τελικά θα επικρατήσει ένας συνδυασμός σεναρίων που σημαίνει ότι ένα μέρος των απελευθερωμένων στρατηγικών αποθεμάτων θα οδηγηθεί σε εμπορικά αποθέματα, ένα μέρος θα εξαχθεί σε τρίτες αγορές και ένα μέρος θα κατευθυνθεί στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ.