Ώθηση στην εξωστρέφεια του κυπριακού επιχειρείν φαίνεται να έδωσε η πανδημία, αφού αρκετές επιχειρήσεις αναζήτησαν, λόγω των περιορισμών στο νησί, διέξοδο σε νέες αγορές, για μετριασμό των απωλειών τους.
Αυτό προκύπτει από τη σημαντική αύξηση αιτημάτων που δέχθηκε η Υπηρεσία Export Helpdesk του Υπουργείου Ενέργειας, η οποία, αν και συστάθηκε το 2015, άρχισε στην ουσία να παίρνει μπρος την περσινή χρονιά και μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Η υπηρεσία του Export Helpdesk (EHD) αποτελεί άλλο ένα εργαλείο της Υπηρεσίας Εμπορίου του αρμόδιου υπουργείου, για ενίσχυση των κυπριακών εξαγωγών και επιχειρεί τη διασύνδεση Κυπρίων εξαγωγέων με ξένους εισαγωγείς, μέσω και της εμπλοκής των Εμπορικών Κέντρων της Κύπρου στο εξωτερικό.
H διευθύντρια της Υπηρεσίας Εμπορίου Παναγιώτα Πατσαλή, ανέφερε πως από τη σύσταση της υπηρεσίας του EHD το 2015 μέχρι και σήμερα υπήρξαν 194 αιτήματα από κυπριακές επιχειρήσεις, για αξιοποίηση του εργαλείου αυτού, το οποίο, όπως πρόσθεσε, άρχισε στην ουσία να αγκαλιάζεται την περσινή χρονιά, προφανώς λόγω και της πανδημίας. Σύμφωνα με την ίδια, από τις 194 αιτήσεις, οι 71 κατατέθηκαν το 2020 και άλλες 50 φέτος.
Αυτό σημαίνει ότι το 62% του συνόλου των αιτήσεων αφορούσαν την περσινή χρονιά και τους πρώτους πέντε μήνες του 2021, γεγονός που επιβεβαιώνει την προσπάθεια που φαίνεται να καταβλήθηκε για ανάπτυξη νέων αγορών, εξαιτίας της πανδημίας. Σύμφωνα με την κ. Πατσαλή, βάσει των αιτημάτων που υπήρξαν, οι κυπριακές επιχειρήσεις αναζήτησαν μέσω του EHD εισαγωγείς από διάφορες χώρες, όπως η Γερμανία, η Αγγλία, τα ΗΑΕ, οι ΗΠΑ αλλά και η Ιαπωνία, στην οποία φαίνεται να επιθυμούν να διεισδύουν αρκετά οινοποιεία.Η κ. Πατσαλή μας ανέφερε επίσης πως τα προϊόντα που επιθυμούν να εξάγουν οι κυπριακές επιχειρήσεις ποικίλουν και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων φρούτα και λαχανικά, φάρμακα, καλλυντικά, κρασιά, είδη οικοδομής, αρτοποιητικά προϊόντα, αλλαντικά, γαλακτοποιητικά προϊόντα, πατάτες.
Συνδράμουν οι εργοδότες
Για περαιτέρω αξιοποίηση της υπηρεσίας του EHD συμβάλουν και οι εργοδοτικές οργανώσεις, ανταποκρινόμενες και σε σχετικό κάλεσμα του Υπουργείου Εμπορίου. Συγκεκριμένα, ΚΕΒΕ και ΟΕΒ κάλεσαν με εγκυκλίους τους τα μέλη τους, μόλις την περασμένη Δευτέρα, να μελετήσουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία του υπουργείου και να προβούν σε σχετικές αιτήσεις μέχρι και τις 11 Ιουνίου, με στόχο να υπάρξει καλύτερη οργάνωση στη διαχείριση των αιτημάτων. Στη σχετική εγκύκλιο του ΚΕΒΕ, το Επιμελητήριο ενημερώνει τα μέλη του πως η εν λόγω υπηρεσία λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2015 και έχει στόχο την εξεύρεση συνεργατών (εισαγωγέων) για κυπριακές εταιρείες, μέσω κυρίως των Εμπορικών Κέντρων στο εξωτερικό. Ενημερώνει δε, πως αυτή τη στιγμή λειτουργούν 14 Εμπορικά Κέντρα, τα οποία καλύπτουν 34 χώρες.
Η διαδικασία για την εξυπηρέτηση εξαγωγέων
Βάσει της διαδικασίας που προβλέπει το κυπριακό Export Helpdesk (EHD) στις χώρες που λειτουργούν Εμπορικά Κέντρα, αυτά έρχονται σε επαφή με δυνητικούς εισαγωγείς, ενώ για τις χώρες που δεν καλύπτονται από τα Εμπορικά Κέντρα χρησιμοποιούνται βάσεις δεδομένων για αποστολή στοιχείων εταιρειών στις κυπριακές εταιρείες, έτσι ώστε οι τελευταίες να έρθουν κατευθείαν σε επαφή με τους δυνητικούς εισαγωγείς για ορισμένα προϊόντα και υπηρεσίες. Σύμφωνα με το υπουργείο, η διαδικασία μέσω του EHD δημιουργεί μια «πλατφόρμα επικοινωνίας», στην οποία λαμβάνουν μέρος οι τρεις εμπλεκόμενες πλευρές, δηλαδή το υπουργείο, το Εμπορικό Κέντρο στο εξωτερικό και ο αιτητής.
Μέσα από την επικοινωνία αυτή, δημιουργείται το προφίλ του αιτητή, ενώ ταυτόχρονα ανταλλάσσονται διάφορες απόψεις σε σχέση με το υπό εξαγωγή προϊόν ή υπηρεσία, τις παραμέτρους εμπορίας του στην ξένη αγορά καθώς και το είδος/κατηγορία αγοραστών που θα πρέπει να προσεγγιστούν από το Εμπορικό Κέντρο. Με αυτά τα δεδομένα, καταρτίζεται ένας τελικός κατάλογος με επιλεγμένους δυνητικούς αγοραστές, με τους οποίους ο Κύπριος εξαγωγέας καλείται να επικοινωνήσει κατευθείαν κάνοντας αναφορά στην σχετική επαφή που προηγήθηκε από το Εμπορικό Κέντρο.
Σε περίπτωση που υπάρξει πρόσφορο έδαφος για συνεργασία, η οποία επιβάλλει τη φυσική παρουσία του αιτητή στη συγκεκριμένη χώρα, τότε το Εμπορικό Κέντρο προχωρά στη διευθέτηση συναντήσεων, με απώτερο σκοπό την επίτευξη συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ των δυο μερών.
πηγή: Φιλελεύθερος