Την προμετωπίδα της ενασχόλησης με τον θαλάσσιο πολιτισμό και τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν ώστε η ναυτιλιακή κουλτούρα να προέχει της εκπαίδευσης των ναυτικών, θέτει σε παρουσίασή του για την Ναυτική Ακαδημία Κύπρου (ΝΑΚ), ο Διευθυντής της ΝΑΚ και Ακαδημαϊκών Θεμάτων, κος. Κυριάκος Πατσαλίδης.
Ο κος. Πατσαλίδης, προτάσσει ως εξέχουσας σημασίας την ναυτιλιακή κουλτούρα (Ναυτοσύνη) στην Εκπαίδευση και Κατάρτιση των Ναυτικών, καθώς όπως εξηγεί, εξοπλίζει τους εκπαιδευόμενους με δεξιότητες πλοήγησης, αντιμετώπισης των προκλήσεων στη θάλασσα και προετοιμασίας τους σε ρεαλιστικά σενάρια της καριέρας που επιλέγουν να ακολουθήσουν. Στην ΝΑΚ, οι Δόκιμοι φοιτητές αποκομίζουν τις βασικές γνώσεις για τις αξίες και τις παραδόσεις στη ναυτιλία, με στόχο την καλλιέργεια της ναυτοσύνης.
Η μεταλαμπάδευση της ναυτικής συνείδησης και παιδείας στους νέους θα έχει ως αποτέλεσμα την καλλιέργεια υπερηφάνειας και το αίσθημα του ανήκειν, παρακινώντας τους να αριστεύσουν στην εκπαίδευσή τους.
Στα μαθήματα δίδεται έμφαση στην ηθική, τον επαγγελματισμό και την τήρηση των ναυτιλιακών προτύπων, διαμορφώνοντας τους εκπαιδευόμενους σε υπεύθυνους ναυτικούς. Οι δόκιμοι φοιτητές, εξοπλίζονται με τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις για αποτελεσματική εργασία επί των πλοίων.
Ναυτοσύνη – Θεμέλιο της ναυτικής εκπαίδευσης
Για την ανάπτυξη των μελλοντικών ναυτικών, ο κος. Πατσαλίδης τονίζει πως πρέπει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να αντιλαμβάνονται τη Ναυτική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ως ένα μοντέλο οργανισμού ορθά δομημένο, το οποίο θα βασίζεται στην ομοιομορφία και ομοιογένεια 5 βασικών πυλώνων: την οργανωτική/εργασιακή κουλτούρα, τις διαδικασίες που διέπουν τον οργανισμό, την τεχνολογία, τη δομή του οργανισμού αλλά και το προσωπικό που το απαρτίζει. Οι 5 αυτοί πυλώνες αποτελούν τα θεμέλια της ναυτικής εκπαίδευσης και συνάμα τις βάσεις για την καλλιέργεια της ναυτοσύνης.
Παράλληλα, ο κος. Πατσαλίδης παραθέτει και διάφορα εμπόδια τα οποία προκύπτουν και λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ορθή λειτουργία του μοντέλου αυτού.
Ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια αναφέρει ο κ. Πατσαλίδης, είναι η έλλειψη ενημέρωσης και εκτίμησης των ναυτιλιακών και θαλάσσιων σπουδών καθώς και της προοπτικής επαγγελματικής αποκατάστασης. Η έλλειψη αυτή επηρεάζει αρνητικά τις προσπάθειες για ανάπτυξη προγραμμάτων ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Κρίνει δε, ως απαραίτητη τη στενή συνεργασία μεταξύ των Ινστιτούτων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τη ναυτιλιακή βιομηχανία και συναφούς φορείς.
Φωτογραφία 1: Επίσκεψη Δόκιμων φοιτητών της ΝΑΚ στο πετρελαιοφόρο πλοίο M/T Alexandria της Petronav Shipmanagement στα πλαίσια των συνεργασιών της Ακαδημίας με την ναυτιλιακή βιομηχανία.
Παράλληλα, ο κος. Πατσαλίδης τόνισε πως η λειτουργία του εκπαιδευτικού μοντέλου επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από:
- Την ανεπάρκεια των εγκαταστάσεων εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των σχολείων, προσομοιωτών και σκαφών πρακτικής εκπαίδευσης.
- Τις ραγδαίες εξελίξεις στη ναυτιλιακή τεχνολογία, οι οποίες απαιτούν διαρκή ενημέρωση και αφομοίωση στα προγράμματα σπουδών και τις υποδομές.
- Την ανεπάρκεια χρηματοδότησης και πόρων στα προγράμματα θαλάσσιας εκπαίδευσης.
- Την πολυπλοκότητα ξεπερασμένων ρυθμιστικών πλαισίων που διέπουν την εκπαίδευση και πιστοποίηση στη ναυτιλία.
- Την έλλειψη προσοντoύχων εκπαιδευτών και προσωπικού, με πρακτική εμπειρία στη ναυτιλία.
Φωτογραφία 2: Εκπαιδευτική άσκηση προσομοίωσης γέφυρας των Δόκιμων φοιτητών της ΝΑΚ στις εγκαταστάσεις της Bernhard Schulte Shipmanagement – MTC στα πλαίσια των συνεργασιών της Ακαδημίας με την ναυτιλιακή βιομηχανία.
Στο ερώτημα αν υπάρχει ευαισθητοποίηση στην Κύπρο για τη ναυτική εκπαίδευση, o κύριος Πατσαλίδης αναφέρει πως από την πλευρά της η ΝΑΚ λαμβάνει μέρος σε εκδηλώσεις και ημερίδες με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας. Παράλληλα, η ΝΑΚ σε συνεργασία με τη ναυτιλιακή βιομηχανία δημιούργησε το Σχέδιο Υποτροφιών «Cadets Scholarship Program (CSP)» το οποίο χορηγείται σε δικαιούχους νεοεισερχόμενους Δόκιμους φοιτητές και το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να σπουδάσουν δωρεάν.
Φωτογραφία 3: Συμμετοχή του Δόκιμου φοιτητή και υποψήφιου Ανθυποπλοιάρχου Στέλιου Τσαγγάρη σε εκδήλωση ενημέρωσης μαθητών για το επάγγελμα του ναυτικού.
Επίσης, ο κος. Πατσαλίδης αναφέρει πως γίνονται συνεχείς προσπάθειες τόσο από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας όσο και από το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο για συνεχή ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, είτε μέσω επισκέψεων στα σχολεία είτε μέσω διαφόρων εκδηλώσεων. Ταυτόχρονα, ο κος. Πατσαλίδης τονίζει πως το Υφυπουργείο Ναυτιλίας στα πλαίσια προώθησης των σπουδών και εκπαίδευσης αξιωματικών γέφυρας και μηχανής, προσφέρει ετήσιες υποτροφίες σε νέους και υφιστάμενους φοιτητές καθώς επίσης και επιδότηση της επί του πλοίου πρακτικής άσκησης.
Τέλος, ο κος. Πατσαλίδης παραθέτει και στατιστικά στοιχεία, κατά τα οποία κάθε χρόνο, 30 νέοι Κύπριοι δόκιμοι φοιτητές επιλέγουν να ακολουθήσουν σπουδές στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού στην Ελλάδα, με ποσοστό επιτυχίας αποφοίτησης 50-60%, ενώ αντίστοιχα, 40 νέοι Κύπριοι δόκιμοι φοιτητές εισέρχονται κάθε χρόνο στις Ακαδημίες της Κύπρου με ποσοστό επιτυχίας 70-80%.
Στο ερώτημα εάν το επάγγελμα του Ναυτικού έχει μέλλον, ο κος. Πατσαλίδης τονίζει με έμφαση πως το επάγγελμα του ναυτικού, και δη του αξιωματικού γέφυρας και μηχανής, είναι από τα μοναδικά επαγγέλματα το οποίο έχει προοπτική για άμεση επαγγελματική και οικονομική αποκατάσταση. Ταυτόχρονα ο κος Πατσαλίδης διευκρινίζει πως μία επιτυχημένη καριέρα στη θάλασσα θα έχει ως αποτέλεσμα και μια επιτυχημένη καριέρα στη στεριά. Η αγάπη και η δέσμευση προς για το επάγγελμα, αναφέρει ο κος. Πατσαλίδης, αποτελούν τα σημαντικότερα εχέγγυα των νέων για μια επιτυχημένη καριέρα στη ναυτιλία.