Ο τομέας της θαλάσσιας μεταφοράς κοντέινερ άρχισε την τελευταία του φάση ταχείας ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, καθώς οι μεταφορείς προχώρησαν σε παραγγελία μεγαλύτερων πλοίων για να καλύψουν τις απαιτήσεις χωρητικότητας. Ο βιομηχανικός εμπορικός οργανισμός BIMCO αναφέρει στην ετήσια ανάλυσή του για τον τομέα ότι το βιβλίο παραγγελιών συνεχίζει να αυξάνεται για τα πλοία κοντέινερ, παρά τις συνεχιζόμενες παραδόσεις από παραγγελίες που ξεκίνησαν το 2021.
“Στο τέλος του 2024, το βιβλίο παραγγελιών για τα πλοία κοντέινερ έφτασε τα 8.3 εκατομμύρια TEU, έναν νέο ρεκόρ σε σύγκριση με το προηγούμενο υψηλό των 7.8 εκατομμυρίων TEU στις αρχές του 2023,” δηλώνει ο Νίελς Ράσμουσεν, επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO. Για σκοπούς σύγκρισης, τον Απρίλιο του 2022, η BIMCO υπολόγισε ότι το βιβλίο παραγγελιών για τα πλοία κοντέινερ είχε ξεπεράσει τα 6.5 εκατομμύρια TEU, σημειώνοντας την πρώτη φορά που φτάνει σε αυτό το επίπεδο τα τελευταία 15 χρόνια. Ο Ράσμουσεν εκείνη την εποχή, υπέδειξε ότι προστέθηκαν 6 εκατομμύρια TEU σε μόλις 18 μήνες.
Παρά το γεγονός ότι οι παραδόσεις έφτασαν σε ρεκόρ 2.9 εκατομμυρίων TEU το 2024, η BIMCO αναφέρει ότι παραγγέλθηκαν επιπλέον 4.4 εκατομμύρια TEU το 2024. Ήταν το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο χωρητικότητας που παραγγέλθηκε σε ένα έτος.
Ο τομέας διαθέτει σχεδόν 7,200 ενεργά πλοία κοντέινερ σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Alphaliner στο τέλος του έτους. Δείχνει συνολική χωρητικότητα σχεδόν 31.5 εκατομμυρίων TEU.
Τα νέα πλοία θα συνεχίσουν να εισέρχονται στην αγορά το 2025, με το 99% των τρεχουσών παραγγελιών να αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το 2029. Ωστόσο, η BIMCO επισημαίνει ότι πέντε πλοία έχουν ήδη παραγγελθεί για παράδοση το 2030. Η BIMCO αναφέρει ότι κατά μέσο όρο 1.9 εκατομμύρια TEU θα παραδοθούν μεταξύ 2025 και 2028, με την κορυφαία χρονιά το 2027, όπου προγραμματίζεται παράδοση 2.2 εκατομμυρίων TEU χωρητικότητας. Επιπλέον, 0.7 εκατομμύρια TEU χωρητικότητας θα παραδοθούν το 2029.
Η εστίαση των παραγγελιών στη βιομηχανία συνεχίζει να είναι σε μεγαλύτερα πλοία. Ο Ράσμουσεν αναφέρει ότι το 92% της χωρητικότητας του βιβλίου παραγγελιών αφορά πλοία 8,000 TEU ή μεγαλύτερα. Το μεγαλύτερο τμήμα, 12,000 έως 17,000 TEU, αντιπροσωπεύει το 46% της χωρητικότητας των παραγγελιών.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η BIMCO τονίζει ότι μόνο 166 πλοία κοντέινερ με χωρητικότητα 256,000 TEU ανακυκλώθηκαν. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι η μέση ηλικία των πλοίων συνεχίζει να αυξάνεται. Έχει αυξηθεί κατά 1.4 χρόνια από το 2020, με τον αριθμό των πλοίων που είναι 20 ετών ή μεγαλύτερα να αντιπροσωπεύει το 11% του στόλου ή 3.4 εκατομμύρια TEU χωρητικότητας. Ο Ράσμουσεν σημειώνει ότι το ρεκόρ ανακύκλωσης ήταν 657,000 TEU.
Η BIMCO σημειώνει ότι εάν όλα τα πλοία ηλικίας 20 ετών ή μεγαλύτερα ανακυκλωθούν τα επόμενα πέντε χρόνια, ο στόλος θα αυξηθεί σε 35.8 εκατομμύρια TEU μέχρι το τέλος του 2029, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα παραγγελθούν άλλα πλοία προς παράδοση πριν από το 2030. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση 16% ή μέση ετήσια αύξηση 3%. Τα τμήματα μικρότερα των 8,000 TEU θα δουν μέση ετήσια μείωση 4%, ενώ τα τμήματα 8,000 TEU ή μεγαλύτερα θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 7% το χρόνο.
Η ανάπτυξη μέσω νέας κατασκευής και εξαγορών καθοδηγείται από πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες. Η MSC Mediterranean Shipping Company, για παράδειγμα, έχει αναπτυχθεί σε πάνω από 6.3 εκατομμύρια TEU, με την Alphaliner να αναφέρει ότι έχει επιπλέον 2.1 εκατομμύρια TEU σε παραγγελία. Η Maersk παραμένει σταθερή στα 4.4 εκατομμύρια TEU, ενώ η CMA CGM, που είναι τρίτη μεγαλύτερη με 3.8 εκατομμύρια TEU, έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη βιβλιοθήκη παραγγελιών του τομέα. Η Alphaliner αναφέρει τις παραγγελίες της CMA CGM σε 1.15 εκατομμύρια TEU.