O οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings προειδοποιεί ότι το αυξανόμενο κόστος στη ναυτιλία, που πυροδοτήθηκε από τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, θα ενισχύσει τις πληθωριστικές πιέσεις, αν και ο αντίκτυπος είναι πιθανό να είναι λιγότερο σοβαρός από την άνοδο του 2021.
Ενώ το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων δεν έχει φτάσει στα υψηλά ρεκόρ του 2021, έχει αυξηθεί πάνω από 150% από τον Δεκέμβριο του 2023. Αυτό μεταφράζεται σε εκτιμώμενη αύξηση 0,4 ποσοστιαίας μονάδας στον πυρήνα του δείκτη τιμών καταναλωτή (CPI) των ΗΠΑ έως το τέλος του 2024, σύμφωνα με το μοντέλο των Fitch.
Ο αντίκτυπος είναι μικρότερος από το 2021 λόγω αρκετών παραγόντων. Τότε, η άνθηση της μεταποίησης και η αυξημένη ζήτηση των καταναλωτών για ανθεκτικά αγαθά οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των μεταφορών με εμπορευματοκιβώτια. Σήμερα, η κατανάλωση αγαθών είναι μέτρια.
Ωστόσο, η αύξηση του κόστους μεταφοράς προσθέτει περαιτέρω πίεση στις κεντρικές τράπεζες που ήδη αγωνίζονται να μειώσουν τον πληθωρισμό.
Ο οίκος Fitch επισημαίνει τον διαφορετικό αντίκτυπο μεταξύ των χωρών, ανάλογα με την εξάρτηση από τις εισαγωγές και το κόστος μεταφοράς ως ποσοστό της αξίας των εισαγωγών. Για παράδειγμα, η Γερμανία εισάγει το 35% του ΑΕΠ της σε σύγκριση με μόλις 10% στις ΗΠΑ, ενώ το κόστος μεταφοράς μπορεί να κυμαίνεται από 1% έως 5% της αξίας των εισαγωγών.
Συνολικά, ενώ το τρέχον σοκ στο κόστος μεταφοράς είναι λιγότερο σοβαρό από το 2021, εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση για τις κεντρικές τράπεζες και προστίθεται στη συνεχιζόμενη μάχη κατά του πληθωρισμού.