Σ’ αυτό το ερώτημα προσπαθεί να απαντήσει ο Γιώργος Σταματάκης, με την ατομική του έκθεση «Το χρώμα του φαινομένου» (The Color of Phenomenon), που φιλοξενείται αυτή την περίοδο στο Τόκιο, στο Μουσείο Χοκουσάι. Με αφορμή το ιαπωνικό indigo (Ai), κοινώς το λουλάκι, μας προσφέρει μια γλαφυρή εικόνα από το δυστοπικό μέλλον της ανθρωπότητας, ρίχνοντας παράλληλα γέφυρες στην ιαπωνική ιστορία και στον πιο διάσημο εκπρόσωπο της ιαπωνικής τέχνης στον δυτικό κόσμο.
Δημιουργεί μια εγκατάσταση, ένα φουτουριστικό περιβάλλον, όπου η Ελλάδα συναντά την Ιαπωνία. Με αφετηρία φωτογραφίες που τραβήχτηκαν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στα Επτάνησα, ο καλλιτέχνης μετέφερε την υποβρύχια αυτή γεωγραφία – τυπώνοντας τις φωτογραφίες – σε καθαρό λευκό μετάξι, το οποίο στη συνέχεια επιζωγράφισε με ιαπωνικό λουλάκι (indigo Ai).
Ο ίδιος μας εξηγεί τη μακρά και σύνθετη διαδικασία ολοκλήρωσης του έργου: «Όλα ξεκίνησαν το 2016, πραγματοποιώντας περισσότερες από 6.000 υποβρύχιες φωτογραφικές λήψεις στη γεωγραφική περιοχή των Επτανήσων. Μετά ήρθε η σύνθεση και ο σχεδιασμός του έργου σε συνεργασία με την UPN Ltd. Η δεύτερη φάση κατασκευής, έγινε έπειτα από προσεκτική επιλογή 62 χαρακτηριστικών θεμάτων για τις ανάγκες της εγκατάστασης. Στη συνέχεια, τα μοτίβα μεταφέρθηκαν σε ελληνικό ζωικό μετάξι από το Σουφλί (Silk House), και στο τελευταίο στάδιο επιζωγραφίστηκαν με ιαπωνικό λουλάκι που κατασκευάστηκε στο Tokushima, το οποίο έφτανε στα χέρια μου μέσω εισαγωγών από την χώρα. Το τελικό στάδιο και η ολοκλήρωση της εγκατάστασης πραγματοποιήθηκε μέσα στο μουσείο, με την κατασκευή της πλατφόρμας από αλουμίνιο και τις πηγές αέρα που ενεργοποιούν το σώμα του έργου».
Το μπλε είναι το χρώμα που μας κάνει να ονειρευόμαστε, το χρώμα του ουρανού και της θάλασσας. Παράλληλα όμως όσο σκουραίνει, προκαλεί φόβο, ανησυχία, μια αβεβαιότητα για το τι κρύβεται στο βάθος αλλά και στο μέλλον. Οι επισκέπτες της έκθεσης καλούνται λοιπόν να αναλογιστούν πώς θα αλλάξει ο πλανήτης μας και πιο συγκεκριμένα το μπλε της θάλασσας, λόγω της κλιματικής αλλαγής και της παγκόσμιας υπερθέρμανσης.
Σύμφωνα με πρόσφατες επιστημονικές μελέτες διεθνών ερευνητικών ινστιτούτων, είναι σχεδόν σίγουρο ότι το χρώμα της θάλασσας απειλείται και θα γίνει πιο σκούρο τις επόμενες δεκαετίες, παρόμοιο με αυτό που έχουν τα λύματα από τις χρωστικές ουσίες indigo, που χρησιμοποιούν οι βιοτεχνίες βαφής υφασμάτων. Αυτή ήταν η αφετηρία και η πηγή έμπνευσης για τον καλλιτέχνη:
«Το 2016 διάβασα τυχαία ένα άρθρο σχετικό με την αλλαγή του χρώματος της θάλασσας. Όταν λέω τυχαία αναφέρομαι στο συγκεκριμένο θέμα διότι το περιβάλλον, η φύση, η ατμόσφαιρα, το μέλλον όλων αυτών, είναι ο κορμός της εικαστικής μου έρευνας μου, η οποία ξεκινάει από το δεύτερο κιόλας έτος των σπουδών μου, μέσω της ζωγραφικής πράξης, και της τοπιογραφίας. Για την συγκεκριμένη έκθεση αποφάσισα ότι έπρεπε να πάρω τον λόγο, να σηκώσω το χέρι μου και να μιλήσω με την γλώσσα που γνωρίζω καλύτερα, δηλαδή την τέχνη μου. Η πηγή έμπνευσης αυτής της τετράγωνης μπλε προσομοίωσης που κινείται, θα έλεγα με πολύ απλά λόγια, είναι η καταστροφή της θάλασσας. Αυτό με όπλισε θάρρος, με ενεργοποίησε και η συνείδησή μου που ήθελε να διαμαρτυρηθεί, άρχισε τη δουλειά»!
Ο ίδιος ανησυχεί ιδιαίτερα για το μέλλον και πιστεύει ότι χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση και ενεργοποίηση όλων μας πριν υπάρξουν καταλυτικές συνέπειες για τον πλανήτη και τη ζωή μας. Άλλωστε ήδη τα τελευταία χρόνια βλέπουμε γύρω μας σημάδια αυτής της καταστροφικής πορείας που έχει χαράξει η ανθρωπότητα: «Η τροφική αλυσίδα θα αλλάξει, το πιο πιθανό είναι να χαθούν πολλά είδη της θάλασσας. Αυτό δεν είναι από μόνο του τρομακτικό; Σαφώς και δεν είναι μόνο το χρώμα που με απασχολεί. Ξέρετε το μέλλον δεν το διαισθανόμαστε μόνο. Το μέλλον μας βρίσκει, είναι η ευθύνη μας. Το μέλλον θα μας τιμωρήσει γιατί είμαστε απροετοίμαστοι στο ραντεβού με τον χρόνο και την φθορά. Σε ο,τι έχει να κάνει με το περιβάλλον φέρουμε μεγάλο μέρος αυτής της καταστροφής» συμπληρώνει ο δημιουργός.
Η έκθεση «The Color of Phenomenon» παρουσιάζεται στο Μουσείο Χοκουσάι του Τόκιο. Οργανώνεται από την UPN Ltd και είναι υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στην Ιαπωνία.
Πηγή: Euronews