Η ναυτιλιακή βιομηχανία θεωρείται ως ο φορέας της ζωής και του εμπορίου και οι προβλέψεις για την πορεία της, δεν είναι ποτέ επισφαλείς καθώς οι διαδοχικές γεωπολιτικές και οικονομικές κρίσεις, επηρεάζουν την πορεία της.
Όπως και πέρυσι, οι δείκτες της αγοράς δείχνουν μια μεγάλη κατάρρευση στις ναυτιλιακές τιμές καθώς η ισορροπία στην εξίσωση προσφοράς και ζήτησης τείνει σαφώς υπέρ των ναυλωτών, αν ρίξει κανείς απλώς μια επιφανειακή ματιά στα νούμερα.
Ο Darron Wadey, αναλυτής στην Dynamar και συγγραφέας της DynaLiners Trades Review 2024, που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα, έγραψε: «Παρά το γεγονός ότι παραδίδονται νέα πλοία με απαράμιλλο ρυθμό το 2023 και το 2024, αυτό που παραμένει στην παραγγελία είναι τέτοιας κλίμακας που η χωρητικότητα δεν μπορεί παρά να επεκταθεί».
Σύμφωνα με την DynaLiners Review, ακόμα 470 πλοία, συνολικού βάρους περίπου 3,2 εκατομμυρίων teu, πρέπει να παραδοθούν μόνο φέτος.
«Αν η κατεδάφιση επανέλθει – πράγμα που είναι πιθανόν – θα είναι περιθωριακή σε σύγκριση με αυτά που έρχονται», δήλωσε ο Wadey.
Αυτή η καταστροφή της αγοράς ήταν έτοιμη να συμβεί φέτος, είπε ο Wadey σε συνέντευξη του στο Seatrade Maritime News: «Έπρεπε ήδη να είχαμε βιώσει μια υποχώρηση: οι αιχμές αύξησης χωρητικότητας του 2008, 2010 και 2015 ακολούθησαν αμέσως μετά από πτώσεις στην αγορά και τις σημαντικές ζημιές που υπέστησαν οι μεταφορείς».
Οι ναυτιλιακές εταιρείες, ωστόσο, «είναι αισιόδοξες», είπε ο Wadey, με μερικούς από αυτούς τους μεταφορείς να αναθεωρούν ανοδικά τις προβλέψεις εισοδήματος για το 2024. Στην πραγματικότητα, τόσο η Hapag-Lloyd όσο και η Maersk αύξησαν τις ετήσιες προβλέψεις τους βάσει της απόδοσης του τρίτου τριμήνου, σύμφωνα με την Linerlytica.
Παρ’ όλα αυτά, ο Wadey παραδέχεται ότι οι εκλογές των ΗΠΑ θα μπορούσαν να δώσουν μια περαιτέρω ώθηση στα επίπεδα των φορτίων καθώς οι ναυλωτές προσπαθούν να αποφύγουν αυξήσεις δασμών, που υποσχέθηκαν και οι δύο υποψήφιοι πρόεδροι, με τον νικητή όμως Ντόναλντ Τραμπ να σηματοδοτεί ένα καθεστώς εισαγωγών που είναι πολύ πιο περιοριστικό από την εκδοχή της Kάμαλα Χάρις.
«Η δυνατότητα νέων δασμών των ΗΠΑ σε κινεζικά προϊόντα θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση στις ναυτιλιακές τιμές. Θα δούμε συνεχόμενη αύξηση ζήτησης από την Κίνα προς το Μεξικό ως μια ‘πίσω πόρτα’ προς τις ΗΠΑ; Η απειλή για περαιτέρω απεργιακές ενέργειες στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου των ΗΠΑ τον Ιανουάριο είναι επίσης μεγάλης σημασίας», σύμφωνα με την πρόγνωση του Xeneta για το 2025, που συνυπογράφεται από τον επικεφαλής αναλυτή Peter Sand και την ανώτερη αναλύτρια ναυτιλίας Emily Stausbøll.
Η Xeneta προειδοποιεί για μια σειρά από άλλες πιθανές διαταραχές στη λειτουργία προσφοράς και ζήτησης, επισημαίνοντας τις εντάσεις στο Στενό της Ταϊβάν και στο Μπαγκλαντές, καθώς και την πιθανότητα η κρίση στη Μέση Ανατολή να επεκταθεί σε όλη την περιοχή, περιλαμβάνοντας και τον Περσικό Κόλπο.
Εν τω μεταξύ, η Xeneta υποστηρίζει ότι οι ναυλωτές έχουν σήμερα περισσότερα πλεονεκτήματα από ό,τι σε προηγούμενες περιόδους έντασης λόγω της κλίμακας των διαθέσιμων δεδομένων που επιτρέπει στους διαχειριστές logistics να παρακολουθούν μεμονωμένους διαδρόμους φορτίων και να αξιολογούν τους μεταφορείς για την αξιοπιστία των προγραμμάτων τους.