Δύο από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ρωσίας πρόκειται να συγχωνευθούν, καθώς ο τομέας ναυπηγικής της χώρας έχει επηρεαστεί σοβαρά από τις δυτικές κυρώσεις. Την περασμένη εβδομάδα, η Rosneft και η κρατική τράπεζα VTB ανακοίνωσαν την έναρξη διαπραγματεύσεων που πιθανότατα θα οδηγήσουν στην ένωση των ναυπηγικών τους τμημάτων σε μία εταιρεία. Η Rosneft κατέχει το Ναυπηγείο Zvezda στη Ρωσική Άπω Ανατολή, ενώ η VTB ελέγχει την Ενωμένη Ναυπηγική Εταιρεία (USC), τον κύριο ναυπηγό για τις συμβατικές και πυρηνοκίνητες φρεγάτες του ρωσικού Ναυτικού.
«Η PJSC Rosneft και η Τράπεζα VTB έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις σχετικά με την ένταξη του ναυπηγείου Zvezda στην USC. Η πρωτοβουλία για τη συγχώνευση των ναυπηγικών περιουσιακών στοιχείων στην Άπω Ανατολή, προκειμένου να αυξηθεί η αποδοτικότητα του τομέα, υποστηρίζεται από τον Πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν», δήλωσαν η πετρελαϊκή εταιρεία και η κρατική τράπεζα σε ανακοίνωση.
Σύμφωνα με την ρωσική εφημερίδα Kommersant, ο διευθύνων σύμβουλος της Rosneft, Ιγκόρ Σέτσιν, έχει αναλάβει την ηγεσία της μετάβασης του Zvezda. Σε μια ενημέρωση προς τον Πούτιν στις 20 Οκτωβρίου, ο Σέτσιν αναφέρθηκε στη συγχώνευση. Ο Σέτσιν έχει προτείνει ότι τα έσοδα από την πώληση του Ναυπηγείου Zvezda θα πρέπει να διατεθούν στην ανάπτυξη του έργου εξόρυξης Tomtor στην Αρκτική, το οποίο σκοπεύει να διαχειριστεί η Rosneftegaz.
Οι διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση έρχονται τη στιγμή που τα περισσότερα από τα ρωσικά εγχώρια ναυπηγεία έχουν αναγκαστεί να καθυστερήσουν την παράδοση παραγγελιών. Την περασμένη εβδομάδα, το Ναυπηγείο Zvezda ανακοίνωσε περαιτέρω καθυστερήσεις στην παράδοση δύο LNG φορτηγών ικανών να κινούνται σε πάγους, τα οποία ήταν προγραμματισμένα να τεθούν σε λειτουργία μέχρι το τέλος του έτους. Οι παραδόσεις και των δύο πλοίων έχουν μεταφερθεί για το επόμενο έτος.
Αυτά τα δύο πλοία είναι μέρος των πέντε Arc 7 LNG φορτηγών που κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή στο ναυπηγείο Zvezda. Μέρος της καθυστέρησης στην παραγωγή αυτών των πλοίων οφείλεται στις δυτικές κυρώσεις, οι οποίες περιορίζουν την πρόσβαση της Ρωσίας σε κάποιες σημαντικές τεχνολογίες. Για παράδειγμα, η μεμβράνη που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία της δεξαμενής αποθήκευσης LNG, καθώς και οι άξονες των πλοίων, δεν μπορούν πλέον να παρέχονται στη Ρωσία.
Η USC αντιμετωπίζει επίσης δυσκολίες στην ολοκλήρωση παραγγελιών, με κάποιες να χρονολογούνται από το 2017. Το γεγονός αυτό έχει αναγκάσει τη Ρωσία να συνεργαστεί με χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία για επιπλέον κατασκευαστική ικανότητα. Πρόσφατα, η Ρωσία επέλεξε δύο ινδικά ναυπηγεία για την κατασκευή τεσσάρων μη πυρηνικών παγοθραυστών. Οι περιορισμένες δυνατότητες της USC έχουν αφήσει τη Ρωσία ανίκανη να κατασκευάσει εγχώρια τα πλοία κατηγορίας πάγου.