Σε μια νέα αμφιλεγόμενη εποχή εισήλθε από την 1η Ιανουαρίου η παγκόσμια ναυτιλία με την ένταξη του κλάδου στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( EUETS), ένα μέτρο βασισμένο στην αγορά που θέτει ανώτατο όριο στις επιτρεπόμενες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Οι διεθνείς φορείς της ναυτιλίας έχουν εκφράσει την αντίθεση τους στην ένταξη του κλάδου στο «περιφερειακό» αυτό μέτρο της ΕΕ, θεωρώντας ότι δεν λύνει τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Το EU ETS θα αντιμετωπίσει μόνο το 7% των εκπομπών μιας βιομηχανίας που συμβάλλει στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Δεν αντιμετωπίζει το ζήτημα και δεν είναι παρά ένας φόρος, δήλωσε πρόσφατα ο Emanuele Grimaldi πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) και τάχθηκε υπέρ μιας παγκόσμιας προσέγγισης που μπορεί να λύσει το πρόβλημα της ναυτιλίας όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και CO2.
Τα δικαιώματα ρύπων – Τι αλλάζει
Πλέον τα πλοία που επισκέπτονται λιμένες της ΕΕ θα πρέπει να αντισταθμίζουν τις ισχύουσες εκπομπές CO2 κατά το ταξίδι τους μέσω της αγοράς ισοδύναμου αριθμού δικαιωμάτων ΕΕ (EUA). Κάθε χρόνο, οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αναφέρουν επαληθευμένες εκπομπές και συγκεντρωτικά στοιχεία εκπομπών που καλύπτουν τις εκπομπές του προηγούμενου έτους στην οικεία διοικητική αρχή έως τις 31 Μαρτίου του επόμενου. Τα EUA πρέπει να υποβάλλονται έως τις 30 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους για την κάλυψη των εκπομπών.
Για παράδειγμα, οι διαχειριστές πλοίων θα πρέπει να υποβάλουν τα δεδομένα εκπομπών του 2024 έως τις 31 Μαρτίου 2025 και να παραδώσουν τα EUAs έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025.