Το UK Marine Investigation Branch ανακοίνωσε την Έκθεση Ατυχημάτων του σχετικά με τη θανατηφόρα σύγκρουση που συνέβη τον Δεκέμβριο του 2021 μεταξύ ενός βρετανικού φορτηγού πλοίου με νηολόγηση στο Ηνωμένο Βασίλειο μίας μικρής μικρού δανέζικης βάρκας στη Σουηδία, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο του πληρώματος του δανέζικου πλοίου. Η έκθεση αποκαλύπτει ότι μέλος του πληρώματος χρησιμοποίησε το tablet του εν ώρα καθήκοντος προκαλώντας ατύχημα, ενώ επίσης διαπιστώνει ότι το αλκοόλ μπορεί να επηρέασε αποφάσεις και πως κανένα από τα δύο πλοία δεν ακολουθούσε τα διεθνή πρότυπα και απαιτήσεις για νυχτερινές παρατηρήσεις.
Η σύγκρουση συνέβη στις 03:27 την 13η Δεκεμβρίου 2021, στις λωρίδες διάκρισης κυκλοφορίας μεταξύ Σουηδίας και Δανίας. Το πλοίο Scot Carrier (4,789 dwt) της Scotline έπλεε μεταξύ Λετονίας και Σκωτίας με πλήρωμα οκτώ ατόμων και μετέφερε φορτίο ξυλείας. Στις ίδιες λωρίδες κυκλοφορίας κινούνταν το Karin Høj, μία μικρή βάρκα στην οποία επέβαιναν δύο άτομα.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το Scot Carrier, το οποίο είχε εξοπλιστεί με καταγραφέα ταξιδιού, το MAIB ανακατασκεύασε τα γεγονότα, σημειώνοντας ότι επικεντρώθηκε στην ασφάλεια και όχι στην νομική δίωξη, η οποία διενεργήθηκε ξεχωριστά στη Δανία.
Ο δεύτερος αξιωματικός του Scot Carrier ήταν σε καθήκον παρατήρησης, μετά από εντολή του κυβερνήτη, από τις 23:00. Ο επικεφαλής αξιωματικός του πλοίου είχε απομακρυνθεί από την παρατήρηση επειδή ο κυβερνήτης πίστευε ότι μύρισε αλκοόλ στην αναπνοή του κατά τη διάρκεια της διαλείματος για το δείπνο.
Το Scot Carrier έπλεε με περίπου 12 κόμβους και ανέφερε ότι οι καιρικές συνθήκες και η ορατότητα ήταν καλές. Ο δεύτερος αξιωματικός ήταν μόνος του στη γέφυρα ελέγχου και το πλοίο ήταν σε αυτόματο πιλότο, οπότε ενίοτε παρακολουθούσε ένα βίντεο, άκουγε μουσική και περίπου στις 01:48 άρχισε να χρησιμοποιεί το tablet του για να μπει σε μια σελίδα συνομιλίας και να συνομιλεί τυχαία με aγνώστους. Κατά καιρούς, άναβε τα φώτα στη γέφυρα ή έξω για να δείξει στους ανθρώπους με τους οποίους συνομίλησε την κατάστασή του, προτού γύρισε περίπου στις 02:00 να αλλάξει πορεία στον προκαθορισμένο σταθμό. Στη συνέχεια, συνέχισε να συνομιλεί με διάφορα τυχαία άτομα στη σελίδα.
Περίπου στις 03:00, το σύστημα AIS του Scot Carrier αναγνώρισε το Karin Høj ως επικίνδυνο στόχο. Το μεγαλύτερο πλοίο είχε προσπεράσει το μικρότερο πριν από ώρα, αλλά οι συναγερμοί στα συστήματα πλοήγησης είχαν απενεργοποιηθεί στο Scot Carrier. Στις 03:22, ενώ συνομιλούσε, ο δεύτερος αξιωματικός πραγματοποίησε ξανά αλλαγή πορείας στον προκαθορισμένο σταθμό. Περίπου τέσσερα λεπτά αργότερα ακούστηκε να φωνάζει “Περίμενε, Περίμενε, Περίμενε,” παίρνοντας πίσω την κεντρική ελικοειδή προπέλα και απενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο. Λιγότερο από ένα λεπτό αργότερα, το Scot Carrier σύγκρουστηκε με την αριστερή πλευρά του Karin Høj.
Στο Scot Carrier, ο δεύτερος αξιωματικός ακούστηκε να λέει τη φράση “Ω, Θεέ μου!”. Αντί να σταματήσει, συνέχισε και τελικά επανήλθε στην πορεία του. Όταν ακούστηκε ο συναγερμός της μηχανής, αρνήθηκε ότι υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, και μόνο 17 λεπτά μετά τη σύγκρουση ενημέρωσε τον κυβερνήτη. Αυτό συνέβη μόνο μετά από επικοινωνία της σουηδικής ακτοφυλακής με το πλοίο, όπου άρχισαν οι ερωτήσεις για τις ενέργειες του. Το Scot Carrier επέστρεψε στο σημείο της σύγκρουσης και αργότερα κλήθηκε να εισέλθει στο λιμάνι της Σουηδίας.
Η έρευνα του Ηνωμένου Βασιλείου εντόπισε μια σειρά προβλημάτων πέρα από την απόσπαση της προσοχής. Ο δεύτερος αξιωματικός είχε καταναλώσει αρκετές μπίρες στο δείπνο και αργότερα τα αιματολογικά τεστ έδειξαν ότι ήταν σίγουρα άνω του νόμιμου ορίου. Το Scot Carrier δεν είχε παρατηρητή, όπως απαιτείται από τον νόμο και την πολιτική της εταιρείας κατά τις νυχτερινές ώρες.
Για το Karin Høj, ήταν δυσκολότερο για το MAIB να καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα, λόγω της έλλειψης δεδομένων ή επιζώντων. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι το πλοίο αρχικά έπλεε με τρία μέλη πληρώματος, εντούτοις το τρίτο πρόσωπο είχε αποβιβαστεί την προηγούμενη μέρα πριν από τη σύγκρουση. Το πλοίο επίσης δεν είχε νυχτερινή παρακολούθηση στη γέφυρα και φαίνεται ότι ήταν σε αυτόματο πιλότο. Πιστεύουν ότι ο αξιωματικός στη γέφυρα, ενώ γνώριζε ότι τον προσπερνούσαν, δεν είδε τον κίνδυνο, αλλά μπορεί να αντέδρασε στιγμές πριν από την επαφή.
Τα Δικαστήρια της Δανίας καταδίκασε σε 18 μήνες φυλάκισης το δεύτερο αξιωματικό του Scot Carrier με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας και ναυτικής μέθης.