Έντονη κριτική για τις κινήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αναγνωρίσει το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία, ασκεί η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Transport & Environment.
Σε νέα ανάλυση της ΜΚΟ , αναφέρεται ότι οι πολιτικές της ΕΕ κλειδώνουν τα ορυκτά καύσιμα, αντί να παρέχουν επιταχυνόμενα κίνητρα για νέα πράσινα καύσιμα. Η ομάδα καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ να μείνουν πιστοί στην πρόθεση των προτάσεων FuelEU Maritime, οι οποίες σχεδιάστηκαν για να συμπιέσουν τα ορυκτά καύσιμα και να οδηγήσουν στην απορρόφηση βιώσιμων καυσίμων.
Η ΜΚΟ προειδοποιεί ότι το ένα τέταρτο της ναυτιλίας της Ευρώπης θα είναι σε πλοία με καύσιμα LNG έως το 2030. Με το LNG να είναι το φθηνότερο διαθέσιμο εναλλακτικό καύσιμο επί του παρόντος, η ΜΚΟ εκτιμά ότι οι πολιτικές της ΕΕ είναι λανθασμένες και ενθαρρύνουν την απορρόφηση και τη συνεχή χρήση του LNG με ορυκτά καύσιμα πλοία.
Υποστηρίζουν ότι τα προσχέδια που εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχουν ελάχιστα ή καθόλου κίνητρα για τη μετάβαση των πλοίων σε πιο βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις, όπως το πράσινο υδρογόνο ή τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο. Τα τρέχοντα προσχέδια, όπως είπαν, δεν παρέχουν εντολή για τα ηλεκτρονικά καύσιμα, «που σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να βασίζονται στο ορυκτό LNG και τα αμφίβολα βιοκαύσιμα για να επιτύχουν τους στόχους της ΕΕ μέχρι τη δεκαετία του 2040».
«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ευρώπης θα πρέπει να εισαγάγουν ειδικές ποσοστώσεις και κίνητρα για την τόνωση της ζήτησης για καύσιμα με βάση το υδρογόνο», δήλωσε η Ντελφίν Γκοζίλον, αξιωματικός βιώσιμης ναυτιλίας στην T&E. «Υπάρχουν πραγματικά καθαρές λύσεις, αλλά επί του παρόντος είναι ακριβές. Εάν ξεκινήσουμε τη ζήτηση τώρα, είναι πιθανό ένα πράσινο μέλλον ναυτιλίας. Συνεχίστε να χάνετε πολύτιμο χρόνο σε ορυκτά αέρια και θα αρχίσει να φαίνεται αδύνατο».
Η T&E εκτιμά ότι τα πλοία που κινούνται με ορυκτά LNG, τα οποία ο κανονισμός θα επέτρεπε να συνεχίσουν να λειτουργούν μέχρι τη δεκαετία του 2040, θα αποτελούν το 23% της συνολικής ενέργειας που χρησιμοποιείται στη ναυτιλία της ΕΕ έως το 2030, από 6% σήμερα.
Το 2021, ήταν έτος ρεκόρ για νέες παραγγελίες ναυπηγικής για πλοία με καύσιμα LNG. Η DNV, για παράδειγμα, ανέφερε ότι υπήρξαν παραγγελίες για 240 πλοία με καύσιμα LNG το 2021, που ήταν περισσότερες από τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια μαζί. Σύμφωνα με τον απολογισμό τους, τα πλοία με καύσιμα LNG σε υπηρεσία και κατόπιν παραγγελίας αντιπροσωπεύουν τώρα σχεδόν το 10 τοις εκατό του παγκόσμιου στόλου, με ένα επιπλέον 3 τοις εκατό να είναι έτοιμα για LNG.
Ο νόμος της ΕΕ για τα καύσιμα ναυτιλίας – FuelEU Maritime – βρίσκεται επί του παρόντος υπό συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.
Η έκδοση τελικού κειμένου αναμένεται μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022. Η T&E καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να υιοθετήσουν βασικές αλλαγές στην πρόταση.