Ένας από τους κορυφαίους εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου αποφάσισε να σταματήσει τις εισαγωγές από τη χώρα, ακόμα και αν το φορτίο συμμορφώνεται τεχνικά με τις δυτικές κυρώσεις. Ο τερμαστικός σταθμός Dörtyol στην Τουρκία αποφάσισε ότι οι επιχειρηματικές συναλλαγές δεν αξίζουν το ρίσκο, σύμφωνα με το Reuters.
Η δεξαμενή αποθήκευσης και ο προβλήτας φόρτωσης του Dörtyol ανήκουν στην Global Terminal Services (GTS), θυγατρική της ανεξάρτητης τουρκικής εταιρείας ενέργειας Transpet.
Σε δήλωση της στο Reuters, η GTS ανέφερε ότι αποφάσισε να “διακόψει όλες τις πιθανές συνδέσεις με το ρωσικό πετρέλαιο”. Ενημέρωσε τους πελάτες της στο τέλος του περασμένου μήνα ότι δεν θα δεχόταν κανένα προϊόν ρωσικής προέλευσης ή φορτωμένο σε ρωσικά λιμάνια.
Η κίνηση αυτή υπερβαίνει τις απαιτήσεις συμμόρφωσης με τις δυτικές κυρώσεις, αλλά παρέχει ένα επιπλέον μέτρο διασφάλισης καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοι τους εντείνουν την επιβολή των περιορισμών στη ρωσική ενέργεια.
Η Τουρκία κατέστη μία από τις μεγαλύτερες αναπτυσσόμενες αγορές για το ρωσικό πετρέλαιο, αφού η ΕΕ έκλεισε τις πόρτες της στους Ρώσους εξαγωγείς ενέργειας το 2022.
Πέρυσι, οι τουρκικές εταιρείες ενέργειας εξοικονόμησαν περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια αυξάνοντας τις εισαγωγές φθηνού ρωσικού πετρελαίου, αντικαθιστώντας την κατανάλωση πιο ακριβών φορτίων της αγοράς. Τον Νοέμβριο, η Τουρκία αντιπροσώπευε περίπου το 14 τοις εκατό όλων των θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, σύμφωνα με το Reuters. Επίσης, τριπλασίασε τις εισαγωγές της σε ρωσικά προϊόντα αποσταγματοποίησης.
Οι δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία δεν έχουν ακόμη ουσιαστικό αντίκτυπο στον αμυντικό προϋπολογισμό του Κρεμλίνου ή στην ισορροπία δυνάμεων στο πεδίο της μάχης. Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ και ανεξάρτητοι ερευνητές εκτιμούν ότι οι κυρώσεις έχουν μειώσει τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο κατά 14-25%, ενώ οι ρωσικές στρατιωτικές δαπάνες έχουν αυξηθεί κατά 60% την ίδια περίοδο.