Τα ευρωπαϊκά λιμάνια που εξυπηρετούν τη Μεσόγειο είναι η πιο πρόσφατη αλυσίδα που αισθάνεται τις επιπτώσεις των αποκλίσεων από την Ερυθρά Θάλασσα, με πολλούς από τους λιμένες να προειδοποιούν για συμπυκνωμένη κίνηση και έλλειψη χωρητικότητας, καθώς και μεγαλύτερους από τους κανονικούς χρόνους αναμονής. Σύμφωνα με ένα νέο άρθρο των Financial Times, η υπερχείλιση σταθμών αποθήκευσης και το «μποτιλιάρισμα» στους λιμένες, ταρακουνούν τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Οι ειδικοί προέβλεπαν προηγουμένως ότι οι δημοφιλείς λιμένες μεταφόρτωσης, συμπεριλαμβανομένων του Τανγκίρ-Μεντ στο Μαρόκο και του Αλχεθίρας στην Ισπανία, ήταν πιθανό να αντιμετωπίσουν αυξημένη κίνηση και όγκους καθώς οι μεταφορείς άρχισαν να προσαρμόζουν τα προγράμματα τους το 2024 μετά την εισαγωγή των ευρωπαϊκών χρεώσεων για τη χρήση του άνθρακα στη ναυτιλία.
Οι Financial Times αναφέρουν διευθυντές από τους κοντινούς κύριους λιμένες εμπορευμάτων στη Δυτική Μεσόγειο λέγοντας ότι όλοι βλέπουν αύξηση στους όγκους το 2024 που αποδίδονται στα πλοία που αποκλίνουν από τις διαδρομές της Ερυθράς Θάλασσας – Καναλιού του Σουέζ.
Ως παράδειγμα, αναφέρουν αύξηση 17% σε σχέση με το προηγούμενο έτος στους όγκους εμπορευματοκιβωτίων στη Βαρκελώνη τον Φεβρουάριο του 2024.
Στις αρχές Απριλίου, η Maersk προειδοποίησε τους πελάτες της στην ευρωπαϊκή αγορά για αρκετές παραλείψεις, αποκλίσεις και προσαρμογές ροών, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις πιέσεις των υψηλών πυκνοτήτων στους σταθμούς. Συγκεκριμένα, η Maersk ανέφερε ότι παρακολουθεί τα επίπεδα πυκνότητας στους σταθμούς, ειδικά σε Βαρκελώνη, Τανγκίρ και Αλχεθίρα.
“Λόγω συνωστισμού και των αυξημένων χρόνων αναμονής στο Λιμάνι της Βαρκελώνης, η πυκνότητα στον σταθμό έχει αυξηθεί, και οι πελάτες ζητείται να παραλαμβάνουν τόσο τις εισαγωγικές τους μονάδες, όσο και τα κενά εμπορευματοκιβώτια τους, όσο το δυνατόν πιο νωρίς. Στην Αλχεθίρα και το Τανγκίρ, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και οι καθυστερήσεις στη ροή έχουν συμβάλλει σε παρόμοιο αποτέλεσμα,” συμβουλεύει τους πελάτες της η Maersk.
Διευθυντές στην Αλχεθίρα είπαν στους Financial Times ότι η χωρητικότητα είναι πολύ περιορισμένη.
Διευθυντές στο Τανγκίρ περιέγραψαν μια παρόμοια εικόνα, λέγοντας ότι ο σταθμός τους είναι σχεδόν γεμάτος. Η ανάλυση της εφημερίδας έδειξε επίσης ότι τα πλοία περιμένουν τακτικά για θέσεις σε αυτούς τους λιμένες.
Με τη βελτιστοποίηση των συνδέσεων και τη μείωση των μεταφορών αναμεταφοράς καθώς και την απόκτηση πρόσθετων κινήσεων, η Maersk είπε ότι οι ομάδες της εργάζονται για τη βελτίωση των επιπέδων πυκνότητας. Προειδοποίησε τους πελάτες της ότι αυτά τα βήματα αναμενόταν να οδηγήσουν σε μείωση των επιπέδων πυκνότητας τις επόμενες εβδομάδες.
Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι συνολικές πιέσεις είναι πιθανό να συνεχιστούν λόγω του συνδυασμού των νέων κανόνων της ΕΕ, μαζί με την προσδοκία ότι τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων που προγραμματίζονται να εξυπηρετήσουν τη Μεσόγειο σε διαδρομές μέσω του Καναλιού του Σουέζ θα συνεχίσουν τις αποκλίσεις στο άμεσο μέλλον.