Τα τεράστια πετρελαιοφόρα αργούν να αλλάξουν πορεία, μετατοπίζοντας τις πολιτικές τους προς μία πιο ουδέτερη περιβαλλοντικά ατζέντα . Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), φαίνεται να στρέφεται επιτέλους προς το μέλλον υιοθετώντας το στόχο για μηδενικές εκπομπές άνθρακα.
Περισσότερες χώρες από ποτέ τάχθηκαν υπέρ ισχυρότερων κλιματικών στόχων για τον ναυτιλιακό τομέα. Το μέγεθος αυτής της πλειοψηφίας σημαίνει ότι ο οργανισμός θα συμφωνήσει φέτος στον στόχο για μηδενικές εκπομπές έως το 2050 – σε σύγκριση με τον τρέχοντα στόχο του, να μειώσει απλώς τις εκπομπές στο μισό, μέχρι την ίδια ημερομηνία.
Ο μεγάλος νέος εταίρος της προσπάθειες ήταν η Νιγηρία. Η Κορέα και η Ιαπωνία εξέφρασαν επίσης την υποστήριξή τους – ισχυρές φωνές στον ΙΜΟ καθώς, μαζί με την Κίνα, αποτελούν τα τρία έθνη που ναυπηγούν περισσότερο από το 90% των νέων πλοίων στον κόσμο, κάθε χρόνο.
Όχι μόνο έχουν πειστεί αυτές οι κυβερνήσεις ότι μπορούν να προστατεύσουν τις χιλιάδες θέσεις εργασίας σε μια στρατηγική βιομηχανία, ενώ αναβαθμίζονται, αλλά πιστεύουν επίσης ότι μπορούν να επωφεληθούν από αυτή τη μετάβαση, πουλώντας ως πρότυπα πλοία «οικολογικά» υψηλότερης προστιθέμενης αξίας αύξηση.
Οι κυβερνήσεις ενθαρρύνθηκαν από την πρόοδο της τεχνολογίας και της μηχανικής σε αυτόν τον τομέα τα τελευταία δύο χρόνια. Η Maersk έχει επενδύσει στην «ηλεκτρονική μεθανόλη», που παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η κατασκευαστής κινητήρων MAN Energy Solutions έχει αναπτύξει έναν κινητήρα πλοίου που μπορεί να λειτουργεί με αμμωνία, που παράγεται επίσης με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Οι ιαπωνικές ναυτιλιακές εταιρείες, εν τω μεταξύ, επιθυμούν να επεκτείνουν τη χρήση σύγχρονων επιλογών αιολικής πρόωσης.
Από τα 175 κράτη μέλη, 10 χώρες αντιτάχθηκαν στην αύξηση του τρέχοντος επιπέδου φιλοδοξίας του ΙΜΟ. Αυτές ήταν οι χώρες “BRICS” – Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα και Νότια Αφρική – καθώς και η Σαουδική Αραβία, η Αργεντινή, η Ινδονησία, η Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά.
Αρκετοί επανέλαβαν τις ανησυχίες τους ότι η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσε να αυξήσουν το κόστος του εμπορίου, επηρεάζοντας δυσανάλογα τους εξαγωγείς εμπορευμάτων που ήταν γεωγραφικά μακριά από τις αγορές τους.
Ωστόσο, άλλες αναπτυσσόμενες χώρες υποστήριξαν ότι η αναβάθμιση της ναυτιλίας σε πρόωση μηδενικού άνθρακα, είναι μια ευκαιρία για ανάπτυξη. Η Ναμίμπια μίλησε για τα συνεχιζόμενα έργα της, για τη μετατροπή της χώρας σε σημαντικό παραγωγό και εξαγωγέα πράσινου υδρογόνου, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων για τη ναυτιλία. Υποστηρίζει μια εισφορά αερίων θερμοκηπίου στην παγκόσμια ναυτιλία, για να συμβάλει στη κάλυψη του χάσματος τιμών μεταξύ των πράσινων καυσίμων και των φθηνότερων, πιο βρώμικων ορυκτών καυσίμων. Άλλες αφρικανικές χώρες – Κένυα, Γκάνα και Σιέρα Λεόνε – υποστήριξαν την έκκληση της Ναμίμπια για ταχύτερη δράση.
Η Χιλή, μια άλλη χώρα που κινήθηκε για να υποστηρίξει έναν πιο σκληρό στόχο για το 2050, έχει επίσης υποδειχθεί ως μια βασική χώρα που θα μπορούσε να επωφεληθεί από την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας. Μια έκθεση του 2019 από το Environmental Defense Fund, μια ομάδα υπεράσπισης με έδρα τις ΗΠΑ, ανέφερε ότι η χώρα θα μπορούσε να ξεκλειδώσει επενδύσεις περίπου 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην υποδομή καθαρής ενέργειας, αλλάζοντας τις ναυτιλιακές της διαδρομές από τα ορυκτά καύσιμα.
Κρίσιμη χρονιά μπροστά μας
Οι επόμενοι έξι μήνες στον ΙΜΟ θα είναι κρίσιμοι για τον καθορισμό της τροχιάς της ναυτιλίας για τις επόμενες δεκαετίες. Οι κυβερνήσεις συμφώνησαν να υιοθετήσουν ένα αναθεωρημένο και ενισχυμένο σύνολο στόχων για το κλίμα στην 80ή σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC80) τον Ιούλιο. Πριν από αυτό, θα ληφθούν πολλές αποφάσεις σε δύο Διασυνεδριακές Ομάδες Εργασίας για τα αέρια του θερμοκηπίου, τον Μάρτιο και τον Ιούνιο.
Εάν οι ελπίδες είναι πλέον μεγάλες, ότι οι χώρες θα συγκλίνουν γύρω από έναν στόχο για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050 τον Ιούλιο, παραμένουν εκκρεμή ερωτήματα σχετικά με το πόσο φιλόδοξες θα είναι με τους πιο άμεσους στόχους πριν από αυτό, για το 2030 και το 2040. Αυτοί οι στόχοι είναι ακόμη πιο σημαντικοί για τον καθορισμό των εκπομπών από τη ναυτιλία σε μια πτωτική τροχιά, σύμφωνη με τον στόχο περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5C.
Το αποτέλεσμα θα επηρεάσει σημαντικά τις επενδυτικές αποφάσεις που θα ληφθούν φέτος. Όσο πιο κοντά είναι ο στόχος, τόσο ισχυρότερη είναι η επενδυτική περίπτωση για έργα μεγάλης κλίμακας καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα, μαζική μετασκευή και νέα κατασκευή αιολικής πρόωσης, καθώς και κάθε είδους αναβαθμίσεις.