Κρίσιμα τα επόμενα πέντε χρόνια για την πορεία της εμπορικής ναυτιλίας
Οι ανακατατάξεις στο χώρο της ναυτιλίας, ενδεχόμενα να φέρουν νέες αναταράξεις στο εμπόριο. Οι συνέπειες μετά την ανακοίνωση της διάλυσης της συμμαχίας των MSC και η Maersk, δεν έγιναν πλήρως αντιληπτές στον κλάδο, αφού επίσημα η συνεργασία θα λήξει τον Ιανουάριο του 2025.
Ο Τζον Φόσι από τον συμβουλευτικό οίκο για τη ναυτιλία Drewry Shipping Consultants, μιλώντας στη Διαδικτυακή Διάσκεψη Container xChange Digital Container Summit, εκτίμησε ότι μπορεί η συνέπεια της απόφασης να έχει αντίκτυπο στις τιμές, εάν τον Ιανουάριο του 2025 η διάσπαση των δυο κολοσσών οδηγήσει σε τέσσερις ή πέντε ανεξάρτητους φορείς. Έκρινε μάλιστα ότι μπορεί να επιστρέψουν στις ημέρες όπου δεν είχαν μεγάλη τιμολογιακή πειθαρχία, στοχεύοντας στο μερίδιο της αγοράς για να διασφαλίσουν ότι τα τεράστια νέα πλοία τους επιτυγχάνουν τα μέγιστα επίπεδα χρήσης.
Η προσφορά αναμένεται να υπερβεί τη ζήτηση κάθε έτος από το 2022 και μετά, με την ανάπτυξη από το έτος αυτό να φθάνει το 0,5%, ενώ η ανάπτυξη φέτος προβλέπεται να είναι 0,3%, με ανάκαμψη στο 2,6% και 2,9% το 2024-2025. Στην ίδια περίοδο, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 4,5% το 2022 και προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 5%, 6,35% και 5,2% το 2023-2025. Μόνο το 2021 η ζήτηση, στο 7%, υπερτερούσε της ανάπτυξης της χωρητικότητας στο 4,7%.
Σύμφωνα με τον Φόσι η Drewry είχε προβλέψει ότι οι παγκόσμιες κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων θα ξεπεράσουν το 1 δισεκατομμύριο με την έλευση του 2027, αλλά η πανδημία και τα επόμενα γεγονότα, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, έχουν οδηγήσει τους συμβούλους σε αναθεώρηση αυτών των προβλέψεων σε 935 εκατομμύρια teu μέχρι το 2035.
Ο Senior αναλυτής της Alphaliner, Στέφαν Βέρπερκμόες Stefan παρουσιάστηκε πιο αισιόδοξος, επισημαίνοντας ότι τόσο η Maersk όσο και η MSC είναι φορείς που θέλουν την ανεξαρτησία τους για να λαμβάνουν λειτουργικές αποφάσεις, αλλά και οι δύο φορείς συνεργάζονται ακόμα μεταξύ τους. Και η MSC και η Maersk έχουν ανακοινώσει ανεξάρτητες υπηρεσίες από τότε που ανακοινώθηκε ο χωρισμός της συμμαχίας, κατά τον αναλυτή, ο οποίος δήλωσε ότι οι 2M, όπως ήταν γνωστοί στη ναυτιλία, ήταν περισσότερο μια συμφωνία για την κοινή χρήση πλοίων. Ανέφερε επίσης, ότι η Maersk η MSC λειτουργούν έξι δρομολόγια από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη και έχουν αρκετά πλοία για να λειτουργούν τρία δρομολόγια ο καθένας.
Επιπλέον, με τους κανονισμούς του IMO για την μείωση των εκπομπών άνθρακα, η Drewry εκτιμά ότι περίπου το 30% του υφιστάμενου στόλου θα πρέπει να επιβραδύνει την πλοήγησή του, με αποτέλεσμα τη μείωση της αποτελεσματικής χωρητικότητας κατά περίπου 7%.
Επιπλέον, η συμφόρηση στις αποθήκες εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο, θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις στην αναδιάταξη των κιβωτίων και στην παράδοση τους στους εμπορευόμενους για φόρτωση.