Σχεδόν όλες οι μεγάλες θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές αντιμετωπίζουν προβλήματα συμφόρησης και καθυστερήσεων στα δρομολόγια των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την δανέζικη εταιρεία έρευνας και ανάλυσης Sea-Intelligence.
Οι ερευνητές εξέτασαν τις καθυστερήσεις των πλοίων τα προηγούμενα χρόνια (2016-2019) και το πως εξελίχθηκαν αυτές κατά την περίοδο από τον Ιανουάριο 2019 έως τον Σεπτέμβριο του 2021. Εξετάζοντας 34 θαλάσσιες εμπορικές γραμμές το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι σε 29 γραμμές είχαμε επιπλέον καθυστερήσεις από την περίοδο 2016-2019 από μία έως και οκτώ ημέρες και μόνο σε πέντε γραμμές η επιπλέον καθυστέρηση είναι αμελητέα, με τις γραμμές αυτές να συνδέουν την Νότιο Αμερική με την Βόρειο και την Ευρώπη.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με την Vesseslvalue, τα επίπεδα συμφόρησης πλοίων και λιμανιών το 2021 ήταν άνευ προηγουμένου, επηρεάζοντας σημαντικά τη χωρητικότητα στους τομείς Container και Bulker και διακόπτοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Όπως σημειώνει η Vesseslvalue, η συμφόρηση των λιμανιών δεν έχει ακόμη υποχωρήσει καθώς πλησιάζουμε στα μέσα του τέταρτου τριμήνου εν όψει των Χριστουγέννων. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές ανησυχούν για την προοπτική ένα πλοίο, να βρεθεί σε συμφόρηση, καθώς οι καθυστερήσεις στις μετακινήσεις των εμπορευμάτων μπορεί συχνά να είναι δαπανηρές και ενοχλητικές.
Αυτή την περίοδο επισημαίνει η Vesseslvalue, 2.366.401 TEU (10% του εν ενεργεία στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) και 181.635.500 DWT (20% του στόλου των εν ενεργεία Bulker) περιμένουν έξω από τα λιμάνια.
Επισημαίνεται ακόμη ότι η συμφόρηση είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τη διαθεσιμότητα και τους ναύλους των πλοίων, καθώς οι παγκόσμιες οικονομίες συνεχίζουν να ανακάμπτουν φέτος στον απόηχο της πανδημίας.