Τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούθι στη διεθνή ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα, κρούει ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος, υπογραμμίζοντας πως αν η κατάσταση δεν αντιμετωπιστεί, το κόστος της αναταραχής στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ίσως να ξεπεράσει αυτό της πανδημίας του κορωνοϊού.
Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο κ. Καζάκος τόνισε πως η νέα αναταραχή στο θαλάσσιο εμπόριο, εφόσον δεν αντιμετωπιστεί, θα έχει πιο εμφανείς επιπτώσεις σε ένα νησιώτικο κράτος, όπως την Κύπρο, όπου το εμπόριο διεξάγεται σε ποσοστό 98% διά θαλάσσης.
Μετά το ξέσπασμα της σύγκρουσης μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν εξαπολύσει επανειλημμένες επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων, που κατ’ αυτούς, συνδέονται με ισραηλινά συμφέροντα ή έχουν προορισμό ισραηλινούς λιμένες. Ωστόσο, όπως δήλωσε χθες ο νέος Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Αρσένιο Ντομίγκεζ, αυτό δεν φαίνεται πλέον να ισχύει, με τις επιθέσεις να επεκτείνονται γενικότερα στην ναυσιπλοΐα.
Ήδη 18 μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι τερματίζουν τη διέλευση από την κρίσιμη θαλάσσια δίοδο, η οποία βάσει των εκτιμήσεων του κ. Ντομίνγκεζ, καλύπτει περίπου το 15% του διεθνούς εμπορίου. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο κολοσσοί Maersk, Happaq Lloyd και MSC.
Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο Γενικός Διευθυντής του ΚΝΕ είπε πως πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω η επιχείρηση Prosperity Guadian για προστασία της ναυσιπλοΐας και των ναυτικών. «Χρειάζεται περισσότερη ενίσχυση τόσο των ναυτικών και αεροπορικών δυνάμεων με ξεκάθαρους όρους εντολής για να παρέχουν προστασία», είπε.
«Για μας», πρόσθεσε ο κ. Καζάκος, «το ζητούμενο είναι η απρόσκοπτη διέλευση των εμπορικών πλοίων. Αυτό δεν αφορά μόνο καταναλωτικά αγαθά για τα οποία μπορεί να υπάρξει μια καθυστέρηση στην παράδοσή τους, αλλά βασικά εμπορεύματα, όπως καύσιμα, σιτάρι και σίδηρο, φαρμακευτικά είδη, που μπορεί να επιφέρουν τεράστιες επιπτώσεις στις οικονομίες, πέραν των πληθωριστικών πιέσεων».
Όπως εξήγησε, η παράκαμψη της διώρυγας του Σουέζ, μιας κρίσιμης θαλάσσιας οδού από τις χώρες της Ασίας προς την Ευρώπη, συνιστά «μια σοβαρή καθυστέρηση στο χρόνο ταξιδιού, αυξημένα κόστη κατανάλωσης καυσίμου, αυξημένη καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης και αυξημένα ναύλα».
«Αυτό το θέμα θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις, οι αυξήσεις που θα έρθουν θα είναι σημαντικές και κάποιοι σχολιαστές έχουν πει ότι θα είναι χειρότερες από την προηγούμενη φορά, που είχαμε με την αύξηση των ναύλων στις αρχές της πανδημίας του κορωνοϊού», είπε, προσθέτοντας ότι θα υπάρξει μια «πολλαπλασιαστική αρνητική επίπτωση».
Όπως είπε, αν αυτό το πρόβλημα δεν αρθεί άμεσα, ήδη από τις επόμενες εβδομάδες ίσως και μέρες θα αρχίσει να γίνεται αισθητή η αύξηση των τιμών του πετρελαίου με αύξηση του μεταφορικού κόστους, αυτό θα μετακυλιστεί στους εισαγωγείς, στους καταναλωτές και στην εθνική οικονομία της κάθε χώρας.
Οι ένοπλοι φρουροί δεν είναι αρκετοί
Σύμφωνα με τον κ. Καζάκο, πολλές από τις ναυτιλιακές εταιρείες δεν ρισκάρουν να πλησιάσουν αυτή τη θαλάσσια δίοδο. Συμπλήρωσε δε ότι δεν είναι αρκετό να υπάρχουν ένοπλοι στα πλοία, όπως ίσχυσε στην περίοδο της έξαρσης της πειρατείας στην περιοχή.
Η μεταφορά όπλων είναι νομότυπη και η Κύπρος είχε πρωτοστατήσει με τη θέσπιση σχετικής νομοθεσίας που θεωρήθηκε πρότυπο στην θέσπιση εθνικών νομοθεσιών από άλλα κράτη, αλλά «τι θα κάνει ένας ένοπλος φρουρός», καθώς όπως ανέφερε, οι επιθέσεις γίνονται και με τη χρήση drone, κάτι που είναι δύσκολο να επισημανθεί από τα συστήματα του πλοίου όσο και από τις δυνάμεις που περιπολούν στην περιοχή.
«Η διεθνής κατακραυγή από την παγκόσμια ναυτιλιακή οικογένεια είναι δεδομένη, όλοι τονίζουμε την ανάγκη άμεσης εμπλοκής από ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις. Για μας το μήνυμα είναι ξεκάθαρο. Η διεθνής κοινότητα έχει υποχρέωση να παρέχει στήριξη και να προστατέψει το παγκόσμιο εμπορίο, που εξαρτάται κατά 90% από την παγκόσμια ναυτιλία», τόνισε καταληκτικά.