Η Ιταλία ανακοίνωσε ότι οι πολιτικές της κατά της μετανάστευσης έχουν αναγκάσει το πλοίο διάσωσης μεταναστών Geo Barents να αποχωρήσει από τη κεντρική διαδρομή της Μεσογείου, όπως επιβεβαίωσε την Παρασκευή ο οργανισμός Γιατροί χωρίς Σύνορα (MSF).
Ο MSF και ομόλογοι ΜΚΟ λειτουργούν ένα μικρό στόλο διάσωσης στη κεντρική Μεσόγειο για χρόνια, βρίσκοντας μη εντοπίζοντας πλοία μεταναστών πριν ή κατά τη διάρκεια ενός ναυαγίου. Η δηλωμένη αποστολή τους είναι να μειώσουν τον δείκτη θνησιμότητας της διαδρομής και να σώσουν τους μετανάστες από περαιτέρω κακομεταχείριση στα διαβόητα κέντρα κρατήσεων της Λιβύης. Ωστόσο, στην Ιταλία, αυτές οι ΜΚΟ συχνά θεωρούνται ως διευκολυντές της μετανάστευσης, καθώς τα πλοία διάσωσης παραδίδουν εκατοντάδες ξένους πολίτες σε ιταλικές ακτές κάθε φορά που αποβιβάζουν.
Τον Ιανουάριο του 2023, το ιταλικό Κοινοβούλιο ψήφισε νόμο κατά της μετανάστευσης που προωθήθηκε από την κυβέρνηση της Πρωθυπουργού Μελόνι. Ο νόμος απαιτεί από τα πλοία διάσωσης καλών να κατευθύνονται στο λιμάνι αμέσως μετά από κάθε διάσωση, παραλείποντας επιπλέον διασώσεις ακόμη και αν βρίσκονται κοντά σε ανθρώπους σε κίνδυνο. Ο νόμος επιτρέπει επίσης στις αρχές να ορίζουν μακρινούς λιμένες για αποβίβαση, ουσιαστικά απομακρύνοντας κάθε πλοίο διάσωσης για ημέρες, κάνοντάς το να διασχίζει τη λιβυκή ΑΟΖ προς τη βόρεια Ιταλία μετά από κάθε διάσωση. Οι καπετάνιοι και οι ΜΚΟ είναι υπεύθυνοι για πρόστιμα έως 50,000 δολαρίων και κατάσχεση πλοίων λόγω παραβάσεων. Η Ιταλία έχει επιβάλλει σθεναρά αυτές τις πρόνοιες του νόμου, επαναλαμβάνοντας τη κράτηση πλοίων διάσωσης για εβδομάδες.
Από τον περασμένο χρόνο, οι ΜΚΟ διάσωσης έχουν παραπονεθεί ότι τα μέτρα κατά της μετανάστευσης της Ιταλίας – μαζί με τις κρατήσεις από το κράτος των λιμανιών για φερόμενες ελλείψεις – έχουν εμποδίσει το έργο τους. Η ΜΚΟ Γιατροί χωρίς Σύνορα (MSF), η οποία λειτουργεί το πλοίο διάσωσης Geo Barents, ανέφερε ότι θα πρέπει να αποσυρθεί από την αποστολή διάσωσης στη θάλασσα λόγω των επαναλαμβανόμενων κρατήσεων.
Τα τελευταία δύο χρόνια, το Geo Barents έχει κρατηθεί τέσσερις φορές και έχει περάσει συνολικά 160 ημέρες σε λιμάνι, ανέφερε η MSF. Όταν δεν βρίσκεται σε λιμάνι, το πλοίο έχει περάσει περίπου το μισό των ωρών λειτουργίας του, διασχίζοντας προς και από επισήμως καθορισμένα λιμάνια στη βόρεια Ιταλία, περισσότερα από 800 ναυτικά μίλια μακριά από τη ζώνη διάσωσης.
Η MSF υποστηρίζει ότι έχει σώσει περίπου 94.000 ανθρώπους στη Μεσόγειο από το 2015.