Η απόφαση της Ουκρανίας να χτυπήσει ένα ρωσικό δεξαμενόπλοιο κοντά στο στενό του Κερτς μπορεί να έχει οικονομικές επιπτώσεις για τα ξένα δεξαμενόπλοια, που μεταφέρουν τις εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα στην αγορά. Το συνολικό κόστος ασφάλισης κινδύνου πολέμου για την περιοχή μπορεί να αυξηθεί μετά την επίθεση του προηγούμενου σαββατοκύριακου σε ένα ρωσικό πλοίο, και τα κόστη ναυτιλιακών μεταφορών επίσης μπορεί να αυξηθούν για τα δεξαμενόπλοια.
Την περασμένη Παρασκευή, ένα ουκρανικό drone χτύπησε και προκάλεσε ζημιές σε ένα ρωσικό πετρελαιοφόρο κοντά στο στενό του Κερτς, όπως επιβεβαίωσε ένας αξιωματικός των ουκρανικών μυστικών υπηρεσιών στα δυτικά μέσα ενημέρωσης.
Το πλοίο αναγνωρίστηκε ως το Sig, το οποίο βρίσκεται υπό κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2019 λόγω του ρόλου του στη μεταφορά αεροπορικού καυσίμου στις ρωσικές δυνάμεις στη Συρία.
Το drone χτύπησε το πετρελαιοφόρο κάτω από το πηδάλιο στην δεξιά πλευρά, προκαλώντας ζημιές στην υπερδομή και πλημμύρα στον μηχανοστάσιο. Το πλοίο δεν βυθίστηκε και οι εργασίες αποκατάστασης ξεκίνησαν αμέσως.
Η επίθεση μπορεί να εξεταστεί στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας της Ουκρανίας να διαταράξει τη λογιστική αλυσίδα της Ρωσίας προς την κατειλημμένη επαρχία της Χερσόνησου, όπου ο ουκρανικός στρατός δίνει μια δύσκολη μάχη ενάντια σε εδραιωμένες ρωσικές δυνάμεις.
Πιο ευρέως, η Ουκρανία έχει ανακηρύξει μια “περιοχή κινδύνου πολέμου” για όλα τα πλοία στα αγκυροβόλια και λιμάνια έξι ρωσικών λιμένων, στις βορειοανατολικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας – Ανάπα, Νοβορόσισκ, Γελεντζίκ, Τουάπσε, Σότσι και Ταμάν. Το Νοβορόσισκ είναι ο κύριος λιμένας φόρτωσης εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα και του Καζακστάν.
Οι εξελίξεις αυτές αντανακλούν τις προσπάθειες της Ρωσίας να αποκλείσει τις εξαγωγές δημητριακών της Ουκρανίας. Η Ρωσία έχει επανειλημμένως επιτεθεί σε ουκρανικούς σιτηροπροικιστικούς όρμους κοντά στην Οδησσό και κατά μήκος του βόρειου κλάδου του Δούναβη.
Αυτό έχει μειώσει φυσικά την ικανότητα αυτών των λιμένων να μεταφέρουν σιτηρά, έχει αποκλείσει την κάλυψη κινδύνου πολέμου για τους λιμένες της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα και έχει μειώσει τη διαθεσιμότητα κάλυψης για τους λιμένες του Δούναβη.
Σε μια ανακοίνωση, η Ουκρανία σημείωσε ότι η Ρωσία είχε χρησιμοποιήσει τα νερά της Μαύρης Θάλασσας για αμφίβιες πολεμικές επιχειρήσεις εναντίον της Γεωργίας το 2008, καθώς και την συνεχιζόμενη ρωσική θαλάσσια μεταφορά για την υποστήριξη του Συριακού δικτάτορα Μπασάρ αλ-Άσαντ.
Η επίδραση αυτής της πολιτικής στη ναυτιλία για πλοία με ξένη σημαία παραμένει να διαπιστωθεί.
Μέχρι στιγμής, οι δυτικοί ιδιοκτήτες πλοίων και οι ασφαλιστές φαίνεται να μην ενοχλούνται από μια απομονωμένη επίθεση σε ένα ρωσικό πλοίο με ρωσική σημαία.
Ωστόσο, ο αναλυτής πετρελαίου της Kpler, Βίκτωρ Κατόνα, πρόβλεψε ότι η τιμή της ναυτιλιακής μεταφοράς πετρελαίου από τη Μαύρη Θάλασσα στην Ινδία μπορεί να αυξηθεί μέχρι και 50%, ως συνέπεια της νέας απειλής της Ουκρανίας.