Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει ένα αίτημα για την επιβολή κυρώσεων σε έναν από τους κορυφαίους ασφαλιστές του ρωσικού “σκοτεινού στόλου”, των αδιαφανών τάνκερ και εταιρειών-κέλυφος που μεταφέρουν “ευαίσθητα” φορτία ρωσικού αργού πετρελαίου στην αγορά.
Η Ingosttrakh, με έδρα τη Μόσχα, έχει τις ρίζες της στη Σοβιετική Ρωσία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν δημιουργήθηκε για να υποστηρίξει ρωσικά έργα στο εξωτερικό. Σήμερα παρέχει ένα πλήρες φάσμα ασφάλισης και αντασφάλισης σε μία ευρεία γκάμα υπηρεσιών στους τομείς καταναλωτικών και εμπορικών ασφαλιστικών προϊόντων – ασφάλεια αυτοκινήτων, ταξιδιών, περιουσίας, υγείας, ζωής, επιχειρηματικής ευθύνης και άλλων παραδοσιακών προϊόντων.
Από την εφαρμογή του ανώτατου ορίου τιμών των G7 το 2022, τα ρωσικά ναυτιλιακά συμφέροντα έχουν δημιουργήσει τον δικό τους στόλο από γηρασμένα τάνκερ, κυρίως αγοράζοντας μεταχειρισμένα πλοία από δυτικούς ιδιοκτήτες. Οι εξαγωγικές πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου συχνά ξεπερνούν το όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που επιβάλλει το ανώτατο όριο των G7, αποκλείοντας έτσι τη συμμετοχή δυτικών οντοτήτων. Χωρίς νόμιμη πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά θαλάσσιας ασφάλισης, οι νέοι χειριστές του “σκοτεινού στόλου” έχουν στραφεί σε αμφιλεγόμενες επιλογές ασφάλισης δεύτερης κατηγορίας εκτός της Διεθνούς Ομάδας.
Τον Μάρτιο, η ερευνητική ΜΚΟ DanWatch και οι Financial Times ανέφεραν ότι ένας από τους μεγαλύτερους εναλλακτικούς ασφαλιστές – η Ingosttrakh – μπορεί να αρνηθεί τις αξιώσεις αποζημίωσης, εάν ένα ασφαλισμένο φορτίο πετρελαίου παραβιάζει το ανώτατο όριο τιμών των G7. Δεδομένου ότι η ασφάλιση δεύτερης κατηγορίας συνήθως αγοράζεται για την αποφυγή του ανώτατου ορίου τιμών και όλες οι τιμές αναφοράς του ρωσικού πετρελαίου υπερβαίνουν τα 60 δολάρια το βαρέλι, το εύρημα υποδηλώνει ότι οι παράκτιες χώρες στην ΕΕ και πέρα από αυτήν θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν έναν ανασφάλιστο κίνδυνο από ένα τάνκερ που καλύπτεται από την Ingosttrakh σε περίπτωση διαρροής.
Ο κίνδυνος αυτός αυξάνεται από την ηλικία του στόλου, καθώς πολλά τάνκερ του “σκοτεινού στόλου” πλησιάζουν ή έχουν ξεπεράσει το τυπικό σημείο απόσυρσης για ένα πλοίο που μεταφέρει αργό πετρέλαιο.
Ενώ τα παράκτια μέλη της ΕΕ ενδέχεται να έχουν συμφέρον να απαγορεύσουν αυτήν τη ρύθμιση, οι πηγές του Bloomberg στην ΕΕ ανέφεραν ότι υπάρχουν σύνθετες ανησυχίες σχετικά με την επιβολή κυρώσεων στην Ingosttrakh. Η εταιρεία επίσης ασφαλίζει διάφορα άλλα εμπορεύματα και η διακοπή της πρόσβασής της στις δυτικές αγορές, θα μπορούσε να επηρεάσει το νόμιμο εμπόριο. Το κόστος από τις επιπτώσεις εξακολουθούν να αξιολογούνται και το τελευταίο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ δεν περιλαμβάνει τον ρωσικό ασφαλιστή.
Πηγές είπαν στο Bloomberg ότι αναμένουν αντίσταση από την κυβέρνηση της Ουγγαρίας, που ευθυγραμμίζεται με τη Ρωσία, η οποία έχει μπλοκάρει περίπου το 40 τοις εκατό όλων των αποφάσεων της ΕΕ που σχετίζονται με τη σύγκρουση στην Ουκρανία και έχει εμποδίσει τη μεταφορά δισεκατομμυρίων δολαρίων σε στρατιωτική βοήθεια της ΕΕ, προς το Κίεβο.