Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων σημειώνει πτώση με σημάδια όμως ανάκαμψης
Σημαντική πτώση του δείκτη κερδοφορίας, σημείωσε η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το πρώτο τρίμηνο του 2023, για τις περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες. Ήταν η τρίτη τριμηνιαία ύφεση μετά από επτά συνεχόμενα τρίμηνα εισοδήματος ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
Ωστόσο, σε μια νέα ανάλυση του εμπειρογνώμονα ναυτιλίας Τζον Μακάουν, το 2023 θα παραμείνει μια κερδοφόρα χρονιά για τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, παρά την τρέχουσα οικονομική πτώση. Ο κλάδος είχε καθαρά έσοδα 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 1ο τρίμηνο του 2023, μείωση 45,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 77,9 τοις εκατό από τα κέρδη 58,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το ίδιο τρίμηνο πέρυσι.
Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το καθαρό εισόδημα ως ποσοστό των εσόδων, η τρέχουσα απόδοση είναι πολύ υψηλότερη από τον μέσο όρο του κλάδου στα προ πανδημίας χρόνια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Mακάουν, στα τέσσερα χρόνια από το 2016 έως το 2019, ο κλάδος της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε σωρευτική απώλεια 8,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με έσοδα 681,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με αρνητικό περιθώριο 1,3 τοις εκατό στα καθαρά έσοδα προς έσοδα.
Το καθαρό εισόδημα ως ποσοστό των εσόδων ήταν 20,9 τοις εκατό το 1ο τρίμηνο του 23, παρά τη διαφημιστική εκστρατεία των μέσων ενημέρωσης για μείωση των κερδών ρεκόρ κατά τη διάρκεια της περιόδου. Σε σύγκριση με άλλες εταιρείες μεταφορών που ιστορικά θα ήταν στην κορυφή της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το περιθώριο ήταν 2,5 φορές υψηλότερο από το επίπεδό τους.
Για παράδειγμα, το συνδυασμένο καθαρό εισόδημα εταιρειών στον τομέα των μεταφορών όπως η UPS, η Fedex, η Union Pacific και η JB Hunt το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ήταν 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια, μόλις το ένα τρίτο των κερδών της ναυτιλίας.
«Ενώ αναμένω ότι τα περιθώρια του κλάδου θα συνεχίσουν να μειώνονται καθώς στα επόμενα τρίμηνα του 2023, οι εκτιμήσεις μου εξακολουθούν να παραμένουν πάνω από το 10 τοις εκατό, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους», ανέφερε ο Μακάου.
Εν τω μεταξύ, παρόλο που έχει δοθεί τεράστια προσοχή στη μειωμένη ζήτηση στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, ο παγκόσμιος όγκος φορτωμένων TEU των 39.975.913 TEU το πρώτο τρίμηνο, μειώθηκε μόλις 4,1 τοις εκατό, σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο πέρυσι.
Ωστόσο, ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων 7,1 εκατομμυρίων TEU στις ΗΠΑ παρουσίασε μεγαλύτερη πτώση με μείωση 17,5% σε ετήσια βάση και μείωση 6,4% σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Εμπορίας Εμπορευματοκιβωτίων.