Μετά από μια σειρά τεσσάρων περιστατικών με ζημιές σε υποθαλάσσια καλώδια που προέκυψαν έπειτα από ύποπτες έλξης άγκυρας, οι οποίες συνέβησαν σε διάστημα λιγότερο του ενός χρόνου, τα μέλη του ΝΑΤΟ στη Βαλτική υποπτεύονται ότι οι ρωσικές “υβριδικές” επιχειρήσεις μπορεί να κρύβονται πίσω από τα συμβάντα. Ωστόσο, οι ερευνητές μπορούν να προσθέσουν τουλάχιστον ένα ακόμη πιο πρόσφατο περιστατικό στη λίστα: τον Ιανουάριο του 2022, ένα τουρκικό πλοίο ενδέχεται να έλκυσε άγκυρα εν πλω και να έκοψε ένα υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας στην Κατεγκάτ, μεταξύ Σουηδίας και Δανίας.
Στις 20 Ιανουαρίου 2022, το καλώδιο Konti-Skan 2 – μια δεκαετίας HVDC σύνδεση μεταξύ των δικτύων Σουηδίας και Δανίας – βγήκε εκτός λειτουργίας όταν “υπέστη βλάβη λόγω εξωτερικής επιρροής.” Η σουηδική υπηρεσία ηλεκτρισμού Svenska Kraftnät βρήκε αποδείξεις της τροχιάς έλξης άγκυρας στο βυθό, που φαινόταν να ευθυγραμμίζεται με την πορεία AIS του δεξαμενόπλοιου προϊόντων Selin D. Το πλοίο επιβράδυνε για εννέα λεπτά στην ίδια περιοχή και στο ίδιο χρονικό διάστημα με τη βλάβη του καλωδίου, σύμφωνα με την Kraftnät.
Η υπηρεσία ηλεκτρισμού, κατέθεσε μήνυση κατά των ιδιοκτητών της Selin D, υποστηρίζοντας ότι ο καπετάνιος του πλοίου “προκάλεσε τη ζημιά μέσω βαριάς αμέλειας και με την γνώση ότι τέτοια ζημιά θα μπορούσε πιθανότατα να συμβεί.” Οι δικηγόροι του ιδιοκτήτη ισχυρίζονται ότι η Selin D δεν προκάλεσε τη ζημιά ή – αν αποδειχθεί διαφορετικά στο δικαστήριο – δεν προκάλεσε καμία υποτιθέμενη ζημιά εσκεμμένα.
Η αγωγή της Kraftnät ζητά σχεδόν 6 εκατομμύρια δολάρια σε αποζημίωση. Η υπόθεση κατατέθηκε στα τέλη του 2023, αλλά ήταν λίγο γνωστή στο κοινό μέχρι αυτή την εβδομάδα, όταν η Dagens Nyheter κάλυψε την ιστορία.
Η Selin D είναι ένα δεξαμενόπλοιο προϊόντων που κατασκευάστηκε το 2003 με ένα προβληματικό ιστορικό επιθεώρησης. Έχει από τότε ξαναπουληθεί σε Ιταλό χειριστή και έχει μετονομαστεί σε Ievoli Star. Όσον αφορά το καλώδιο Konti-Skan 2, θα αντικατασταθεί σύντομα από μια νέα σύγχρονη σύνδεση HVDC. Τα υπάρχοντα Konti-Skan 1 και 2 αναμένεται να βγουν εκτός λειτουργίας μέχρι τη δεκαετία του 2030 και το νέο καλώδιο θα έχει σχεδόν 50 τοις εκατό μεγαλύτερη ικανότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα υποθαλάσσια καλώδια υπόκεινται σε βλάβες από ατυχήματα έλξης άγκυρας και αλιευτικών δραστηριοτήτων κάθε χρόνο, αλλά η συχνότητα των «ατυχημάτων» στη Βαλτική, κρίνεται ως ασυνήθιστη. Ένα πλοίο, το δεξαμενόπλοιο Eagle S που συνδέεται με τη Ρωσία και ανήκει στον “σκιώδη στόλο”, έχει συλληφθεί από την αστυνομία της Φινλανδίας με υποψίες για κοπή πολλών καλωδίων ανήμερα των Χριστουγέννων. Εννέα μέλη του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου είναι υπό απαγόρευση ταξιδιού και ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ποινικές κατηγορίες.