Η έννοια της συνεργασίας έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί σε μεγάλο βαθμό να συμφωνήσει ότι είναι επωφελής. Θεωρητικά. Αλλά στην πράξη, η ιδέα των διαφόρων ανθρώπων που εργάζονται μαζί για τον ίδιο στόχο γίνεται πολύπλοκη.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που εμποδίζει τη συνεργασία είναι η νοοτροπία του κλάδου. Ο Άντριου Φλέτσερ, Superintendent – Port Services στην BHP Billiton, υπενθύμισε τη δυσκολία προσέγγισης του θέματος, αναφέροντας ότι σαν εταιρείας η πρόταση να μοιραστούν τις πληροφορίες ήταν ανήκουστη.
Κατά τη διάρκεια του πάνελ στο Global Liner Shipping & Shipping2030 Asia, ο Γκέιρ Ισένε, Διευθυντής Καινοτομίας στο Dualog Innovation Garage, είχε εκφράσει την άποψη, ότι για να ξεπεράσει την αρχική απροθυμία, η ναυτιλία χρειάζεται ένα πραγματικά ανατρεπτικό γεγονός.
«Είμαι ξένος στη ναυτιλιακή βιομηχανία και ως εκ τούτου έχω μια παρατήρηση που θα ήθελα να μοιραστώ», είπε ο Ιρένε στους παρευρισκόμενους. «Και αυτό είναι ότι βλέπω πως η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι πολύ συνεργάσιμη εσωτερικά. Έχουμε διαφορετικές χώρες που ανταγωνίζονται, έχουμε την Κίνα και τις ΗΠΑ που κάνουν εμπορικούς πολέμους και κάθε είδους πράγματα συμβαίνουν στην πολιτική σκηνή, αλλά υπάρχει ένα πράγμα που θα ένωνε τον κόσμο: μια επίθεση εξωγήινων».
Αν σκεφτείτε ταινίες όπου εξωγήινα πλάσματα απειλούν τη Γη, με καταστροφή και εξαφάνιση, όλα αθροίζονται.
«Σε μια εβδομάδα, όλοι θα ήταν στην ίδια σελίδα, θα συνεργάζονταν μαζί και θα μοιράζονταν δεδομένα για να χειριστούν αυτόν τον εξωτερικό εχθρό», εξήγησε. «Δεν είναι η Klaveness εναντίον της Maersk ή οποιασδήποτε άλλης ναυτιλιακή εταιρεία εναντίον άλλης. Είναι η ναυτιλιακή βιομηχανία ενάντια σε άλλους εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς εμπορευμάτων».
Η εξωτερική απειλή δεν είναι φανταστική. Εταιρείες όπως η Alibaba καινοτομούν γρήγορα και αν η ναυτιλία δεν αλλάξει, τότε η βιομηχανία θα διαταραχθεί πραγματικά.
Ο λόγος για τον οποίο η συνεργασία είναι αναγκαία στους ψηφιακούς μετασχηματισμούς, είναι επειδή οι παραδοσιακές βιομηχανίες δεν διαθέτουν την τεχνολογική γνώση για να προχωρήσουν την ψηφιοποίηση στο επόμενο επίπεδο.
Εκτός από το ότι είναι «παραδοσιακή», η ναυτιλία έχει τη φήμη ότι κινείται αργά.
«Πρέπει να κοιτάξετε μόνο τις εταιρείες μεταφοράς χύδην φορτίου για παράδειγμα», είπε ο Φλέτσερ «Υπήρξε πολύ μικρή αλλαγή σε αυτά τα τελευταία 20-30 χρόνια. Πιστεύω λοιπόν ότι οι εταιρείες που θα τα πάνε καλά, είναι αυτές που μπορούν να συνεργαστούν με άλλες εταιρείες για να επιφέρουν ριζικές αλλαγές στο σχεδιασμό, την ενσωμάτωση στην αλυσίδα εφοδιασμού».
Συμπερασματικά, η βιομηχανία της ναυτιλίας χρειάζεται να πραγματοποιήσει άλματα, σκεπτόμενη τον ανταγωνισμό και τις υψηλές απαιτήσεις του ψηφιακού εμπορίου, προκειμένου να χτίσει γέφυρες μεταξύ της, ώστε να αντιμετωπίσει τις επερχόμενες προκλήσεις.