Αυξάνεται σταδιακά ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποίησαν με επιτυχία το κυβερνητικά χορηγούμενο ασφαλές καθεστώς ναυσιπλοΐας της Ουκρανίας σε τέσσερα λιμάνια.
Το φορτηγό πλοίο Anna-Theresa αναχώρησε από το λιμάνι του Yuzhny την Παρασκευή με φορτίο 56.000 τόνων σιδήρου, σύμφωνα με τον υπουργό υποδομών της Ουκρανίας. Ταυτόχρονα, το φορτηγό πλοίο Ocean Courtesy αναχώρησε από το ίδιο λιμάνι με 170.000 τόνους συμπυκνωμένου σιδηρομετάλλου.
Το Ocean Courtesy κατευθύνθηκε προς την Ρουμανία, όπου παρέμεινε αγκυροβολημένο. Το Anna-Theresa έφτασε στην Κωνσταντινούπολη το Σάββατο και έριξε άγκυρα στη Θάλασσα του Μαρμαρά.
Τα πλοία ταξιδεύουν υπό τον κίνδυνο ακυβερνήτων ναυτικών ναρκών και ανεπιθύμητων επιθέσεων σε ανοικτές θάλασσες, λόγω του ρωσικού αποκλεισμού Η κυβέρνηση της Ουκρανίας παρείχε την ασφάλιση για να εξασφαλίσει την κάλυψη τους, δεδομένου ότι οι δυτικοί ασφαλιστές έχουν περιορισμένη επιθυμία να παρέχουν κάλυψη για αυτό το επίπεδο κινδύνου.
Φέρουν επίσης κάποιες από τις πρώτες μη γεωργικές εξαγωγές από τα θαλάσσια λιμάνια της Ουκρανίας, από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος. Το περασμένο έτος, ο Τούρκος Πρόεδρος πρόεδρος διαμεσολάβησε για την επίτευξη μίας συμφωνίας με τη Ρωσία, σύμφωνα με την οποία η χώρα συμφώνησε να μην επιτεθεί ή να απειλήσει τις αποστολές σιτηρών της Ουκρανίας, εφόσον τα σκάφη που εμπλέκονταν εγκρίνονταν και ελεγχόνταν για όπλα. Η συμφωνία περιορίστηκε αυστηρά στις αποστολές τροφίμων, αλλά ακόμη και αυτή η περιορισμένη συμφωνία κατέρρευσε τον Ιούλιο, όταν η Ρωσία αποσύρθηκε μονομερώς. Ο Eρντογάν έχει εργαστεί με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ και άλλους παγκόσμιους ηγέτες για να προσπαθήσει να πείσει τον Ρώσο Πρόεδρο να επανεκιννήσει τη διαδρομή.
Τη Δευτέρα, προγραμματίζεται η συνάντηση Πούτιν – Ερντογάν, για να συζητήσουν την κατάσταση των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας.