Νέα

  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Tα πλοία, στην κορυφή της λίστας για την πλαστική ρύπανση των ωκεανών

Στην ελαχιστοποίηση της θαλάσσιας πλαστικής ρύπανσης και κατ’ επέκταση των συνεπειών στη δημόσια υγεία, στοχεύει το υφυπουργείο Ναυτιλίας, υποστηρίξοντας το βραβευμένο και κυπριακής έμπνευσης έργο BeMed 2020. Στηρίζει το Ίδρυμα BeMed (BeyondPlasticMediterranean), του Πρίγκηπα Αλβέρτου του Μονακό και βραβεύει κάθε χρόνο τις καλύτερες προτάσεις για δράση, που στοχεύουν στη μείωση της πλαστικής ρύπανσης της Μεσογείου.

Σε συνάντηση με τη Δρ. Ξένια Λοϊζίδου, επιστημονική υπεύθυνη της ομάδας των Κυπρίων ερευνητών, που υλοποιεί το έργο  «Κρουαζιερόπλοια κατά της πλαστικής ρύπανσης στη Μεσόγειο», ο υφυπουργός Βασίλης Δημητριάδης εξέφρασε τη στήριξη του στις δράσεις που στόχο έχουν το θαλάσσιο περιβάλλον και τον παράκτιο τουρισμό, με στοχευμένες δράσεις στον τουρισμό κρουαζιέρας και τα κρουαζιερόπλοια.

Στη συνάντηση έγινε ανταλλαγή απόψεων για περαιτέρω συνεργασία στο πλαίσιο της υλοποίησης των στόχων του έργου και συζητήθηκαν τρόποι ευαισθητοποίησης/ενημέρωσης της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Στόχος, προστίθεται στην ανακοίνωση, είναι να εμπλακεί ολόκληρη η αλυσίδα λήψης αποφάσεων σχετικά με την κρουαζιέρα, π.χ. πλοιοκτήτες, διαχειριστές πλοίων και πληρωμάτων, υπεύθυνοι των λιμενικών εγκαταστάσεων υποδοχής και επιβάτες.

Στις συμφωνημένες δράσεις περιλαμβάνονται μετρήσεις πεδίου με ειδικές μεθόδους χαρακτηρισμού απορριμμάτων των κρουαζιερόπλοιων, δράσεις ενημέρωσης καθώς και η ανάπτυξη τεκμηριωμένων και συμμετοχικών λύσεων που θα ελαχιστοποιούν τη χρήση πλαστικών μίας χρήσης και θα βελτιώσουν τις μεθόδους διαχείρισης τους, για μια Μεσόγειο με λιγότερα πλαστικά σκουπίδια! 

Οι ωκεανοί και οι θάλασσες μας έχουν , όπως αναφέρεται,  καθοριστικό ρόλο στην διατήρηση και σωστή λειτουργία του «ανοσοποιητικού» συστήματος του πλανήτη μας, και πνίγονται στα σκουπίδια και ιδιαίτερα στα πλαστικά, πώς αναμένουμε να συνεχίσουν να μας υποστηρίζουν και να μας τροφοδοτούν με οξυγόνο, πρώτες ύλες και τροφή; Γι’ αυτό είναι εκ των ων ουκ άνευ να συνταχθούμε όλοι μας στην μάχη για ανάκαμψη του περιβάλλοντος από την υποβάθμιση τόσων χρόνων.  

Επισημαίνεται επίσης, πως η επανεκκίνηση του τομέα της κρουαζιέρας, μετά από σχεδόν δύο χρόνια, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για μια πιο ‘πράσινη’ ανάπτυξη του τομέα, μέσα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της Ευρωπαϊκής στρατηγικής για τις πλαστικές ύλες σε μια κυκλική οικονομία. 

Σε σχέση με τη βιομηχανία κρουαζιέρας και τη πλαστική ρύπανση, αναφέρεται πως πριν την πανδημία του COVID-19, ο τομέας της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο κατέγραφε ανοδική πορεία και περίπου 28 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρων επισκέφτηκαν τα λιμάνια της Μεσογείου το 2018. Αναμένεται, ωστόσο, όπως σημειώνεται, ότι με το πέρας της πανδημίας, η βιομηχανία κρουαζιέρας θα επανέλθει σε αυτά τα επίπεδα και θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Καθώς αυξάνεται ο αριθμός των κρουαζιέρων, αυξάνονται και τα απορριμμάτων που παράγουν τα κρουαζιερόπλοια, επηρεάζοντας αρνητικά το περιβάλλον.Ο πιο κοινός τύπος απορριμμάτων που συλλέγεται ετησίως από τα πλοία, είναι τα πλαστικά, κατατάσσοντας τα έτσι, στην κορυφή των θαλάσσιων απορριμμάτων. Επιπλέον, τα πλαστικά μίας χρήσης αποτελούν περισσότερο από το 70% των συνολικών θαλάσσιων απορριμμάτων, θέτουν σοβαρή απειλή για τα θαλάσσια οικοσυστήματα και την ανθρώπινη υγεία και παράλληλα προκαλούν σοβαρές οικονομικές ζημιές στον τουρισμό και τη ναυτιλία.

Η πρόσφατα εγκριθείσα Ευρωπαϊκή στρατηγική για τις πλαστικές ύλες σε μια κυκλική οικονομία και η Οδηγία της Ε.Ε. για τα πλαστικά μίας χρήσης, έδωσαν χώρο για τη δημιουργία εναλλακτικών λύσεων προκειμένου να περιοριστεί η παραγωγή ή /και η χρήση πλαστικών, καταλήγει η ανακοίνωση.

Περισσότερες Κατηγορίες

ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ

X