Κατά μέσο όρο 1.382 εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν στη θάλασσα μεταξύ 2018 και 2019, ενώ σύμφωνα με το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο (WSC) η χειρότερη χρονιά ήταν το 2013, όταν το MOL Comfort βυθίστηκε στον Ινδικό Ωκεανό, με απώλεια 4.293 εμπορευματοκιβωτίων. Ένα άλλο ορόσημο συνέβη μεταξύ Νοεμβρίου 2020 και Απριλίου 2021, όταν εκτιμάται ότι σχεδόν 3.000 εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν στον Βόρειο Ειρηνικό σε πέντε ξεχωριστά περιστατικά. Αυτό είναι διπλάσιο από τον ετήσιο μέσο όρο σε διάστημα εβδομάδων. Και το ερώτημα είναι, πως καταλήγουν στο νερό;
Οι πολλές και διαφορετικές αιτίες
Υπάρχουν πολλές εξηγήσεις για το γιατί τα εμπορευματοκιβώτια πέφτουν από τα πλοία. Πριν από τις απώλειες του 2020/21, ο WSC εξέδωσε μια αναφορά που παρουσίαζε το μέγεθος του προβλήματος. Στις πιο πρόσφατες απώλειες, ο WSC, το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο και το Βαλτικό και Διεθνές Ναυτιλιακό Συμβούλιο ενημέρωσαν την Επιτροπή Θαλάσσιας Ασφάλειας της Διεθνούς Ναυτιλιακής Οργάνωσης (IMO) ότι κανένας μοναδικός παράγοντας δεν προκάλεσε τα περιστατικά αλλά ότι μπορεί να υπήρξαν αρκετές αιτίες. Αυτές περιλαμβάνουν τις κακές καιρικές συνθήκες, τον σχεδιασμό πλοίων, προβλήματα προώθησης και τον τρόπο με τον οποίο τα εμπορευματοκιβώτια δένονται μεταξύ τους, καθώς και τις διάφορες κανονιστικές ρυθμίσεις γύρω από αυτό. Η υποβάθμιση των εμπορευματοκιβωτίων και η μεταλλική κόπωση θα μπορούσαν επίσης να ληφθούν υπόψη.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα εμπορευματοκιβώτια μπορεί να μην έχουν φορτωθεί σωστά και να μην έχουν ασφαλιστεί επαρκώς για δύσκολες θάλασσες. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων γίνονται επίσης μεγαλύτερα και στοιβάζονται στο ύψος ενός μεσαίου μεγάλου κτηρίου. Υπάρχουν επίσης περισσότερα από αυτά τα πλοία στη θάλασσα καθώς η παγκόσμια εμπορική δραστηριότητα επεκτείνεται. Οι καταιγίδες που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή, ειδικά στον Βόρειο Ειρηνικό, θα μπορούσαν να είναι άλλη μία αιτία.
Σε ένα άρθρο στο Insurance Journal, η Allianz Global Corporate & Specialty σημειώνει ότι τα περισσότερα από τα πρόσφατα περιστατικά που περιλαμβάνουν εμπορευματοκιβώτια, καταγράφηκαν στον Ειρηνικό Ωκεανό, μια περιοχή με την πιο πολυσύχναστη ναυτική κυκλοφορία και μερικούς από τους πιο ισχυρούς ανέμους στον κόσμο. Σύμφωνα με την ανάλυσή τους, υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τις απώλειες, αλλά η κλιματική αλλαγή παίζει ρόλο: «Το ταξίδι ήταν πάντα δύσκολο, αλλά έχει γίνει πιο επικίνδυνο λόγω των μεταβαλλόμενων καιρικών συνθηκών. Η αύξηση της κυκλοφορίας από την Κίνα προς τις Η.Π.Α. αυτό το χειμώνα συνέπεσε με τους πιο ισχυρούς ανέμους στον Βόρειο Ειρηνικό από το 1948, αυξάνοντας την πιθανότητα για ταραχές στη θάλασσα και μεγαλύτερα κύματα», δήλωσε ο Todd Crawford, επικεφαλής μετεωρολόγος στην Weather Company.
Ωστόσο, καθώς αυτά τα πλοία και τα φορτία τους γίνονται μεγαλύτερα και υψηλότερα, η σταθερότητά τους κινδυνεύει. Ένα φαινόμενο που ονομάζεται παραμετρική κύλιση μπορεί να συμβεί όταν τα κύματα χτυπούν το μπροστινό του πλοίου από μια γωνία, παρά απευθείας. Ως αποτέλεσμα, το πλοίο μπορεί να μπει σε μια κυλιόμενη κίνηση συγχρονισμένη με τα κύματα, η οποία, σε συνδυασμό με την κανονική κλίση του πλοίου καθώς προχωρά, μπορεί να προκαλέσει την αποδέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων από τις δέσμες τους. Ναυτιλιακοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι οι διαχειριστές πλοίων εξετάζουν την εγκατάσταση αισθητήρων που θα μπορούσαν να εκδώσουν προειδοποιήσεις σχετικά με τις θαλάσσιες συνθήκες προκειμένου να αποφεύγουν τέτοια φαινόμενα.