Στην εποχή του υδρογόνου προσπαθούν να βάλουν την επιβατηγό ναυτιλία εταιρείες από την Βόρεια Ευρώπη, δίνοντας ιδέες και στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται σε αναζήτηση κοινοτικών πόρων για την απαραίτητη ανανέωση του στόλου με πράσινα πλοία, αφού σε 10 χρόνια ο ελληνικός στόλος θα αρχίσει να γερνάει επικίνδυνα.
Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης είναι επιτακτική ανάγκη να ανανεωθεί ο στόλος μέχρι το 2030, ενώ τα κονδύλια θα αναζητηθούν από τα ευρωπαϊκά ταμεία, με βάση έρευνα που τρέψει το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Ωστόσο η εποχή των scrubbers, καθαριστών δηλαδή του θείου, που έχουν ήδη βάλει εταιρείες όπως ο όμιλος Attica και οι Μινωικές του ομίλου Grimaldi έχουν βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ όπως ανέφερε ο κ. Σακέλλης και το υγροποιημένο φυσικό αέριο δεν δίνει τις ενδεδειγμένες λύσεις σε ότι αφορά το διοξείδιο του άνθρακα.
Αν και θεωρείται σίγουρο ότι η επόμενη μέρα στα καύσιμα θα είναι πολυεπίπεδη, το πλήρως πράσινο καύσιμο είναι το υδρογόνο, ενώ κάποιοι, μεταξύ αυτών και ο δισεκατομμυριούχους Bill Gates, βάζουν στο παιχνίδι και την πυρηνική ενέργεια για τα πλοία.
Το υδρογόνο
Την πρώτη κίνηση, στην Ευρώπη κάνει η DFDS, η οποία μαζί με την κοινοπραξία που έχει στήσει, θα υποβάλει φάκελο στην Ε.Ε. για την χρηματοδότηση ενός project που θα περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ro –pax που θα κινείται από την δύναμη που θα του δίνει μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου. Το υδρογόνο θα παράγεται από ένα πλωτό σταθμό που θα κάνει ηλεκτρόλυση με βάση την αιολική ενέργεια, στα ανοικτά της Κοπεγχάγης. Το σύστημα του πλοίου θα μπορεί να παράγει έως και 23 MW, ενώ σήμερα τα μεγαλύτερα συστήματα κυψελών από ένα έως 5 MW. Η ανάπτυξη τέτοιων μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεων για κυψέλες υδρογόνου αποτελεί ένα πολυδάπανο έργο, και σύμφωνα με την κοινοπραξία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω συνεργειών ανάμεσα στις εταιρείες που συμμετέχουν.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πλοία αυτού του τύπου στον κόσμο σήμερα, η ανάπτυξη του πλοίου θα απαιτήσει επίσης τη συμμετοχή του δημοσίου τομέα . Ωστόσο, εάν το έργο εξελιχθεί όπως προβλέπεται, το πλοίο θα μπορούσε να είναι σε πλήρη λειτουργία από το 2027..
Το πλοίο που φέρει την προσωρινή ονομασία «Europa Seaways», έχει σχεδιαστεί για 1.800 επιβάτες και έχει χωρητικότητα για 120 φορτηγά ή 380 αυτοκίνητα.
Ο στόλος
Σήμερα ο ακτοπλοϊκός στόλος που εξυπηρετεί με μεγάλη επιτυχία τις ανάγκες των ελληνικών νησιών αποτελείται από 105 πλοία. Μέχρι το 2030 44 εξ αυτών θα είναι άνω των 40 ετών (42% του στόλου), ενώ για πρώτη φορά θα υπάρχουν πλοία άνω των 50 ετών (συνολικά 16).