Όταν το Ever Given έκλεισε για έξι ημέρες τη διώρυγα του Σουέζ για τον Μάρτιο του 2021, το παγκόσμιο εμπόριο, μπήκε σε μεγάλους μπελάδες και καθυστερήσεις, αφού προκλήθηκαν ελλείψεις κρίσιμων προμηθειών σε διάφορα μέρη του κόσμου, προκαλώντας κόστος στην ναυτιλία περίπου 416 εκατομμυρίων δολαρίων την ώρα.
Αυτό δεν θα είναι τίποτα σε σύγκριση με τη διαταραχή που θα βιώσει η οικονομία, από μία διαρροή φορτίου του FSO Safer.
Επιπλέοντας στην Ερυθρά Θάλασσα, προσαρτημένο σε έναν αγωγό πετρελαίου που εκτείνεται σχεδόν 300 μίλια μέχρι την κατεστραμμένη από τον πόλεμο πόλη Μαρίμπ, το FSO Safer ιδρύθηκε ως εγκατάσταση εξαγωγής πετρελαίου της Υεμένης το 1988.
Το τεράστιο μετασκευασμένο δεξαμενόπλοιο επρόκειτο να παροπλιστεί και να αντικατασταθεί από έναν χερσαίο τερματικό σταθμό όταν ξέσπασε η εμφύλια σύγκρουση στην Υεμένη, πριν από σχεδόν οκτώ χρόνια. Ανήκει στη SEPOC, μια εταιρεία η οποία ανήκει στην Υεμένη.
Το Safer βρίσκεται στην ακτή της Ras Isa, μια περιοχή που ελέγχεται από τους αντάρτες Χούτι.
Το πλοίο εξακολουθεί να είναι φορτωμένο με 1,14 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Ενώ περίπου 15.000 βαρέλια έχουν εξατμιστεί τα τελευταία οκτώ χρόνια και ένα λεπτό στρώμα έχει διασπαστεί. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του φορτίου παραμένει υγρό και μπορεί να χυθεί. Το τμήμα του αγωγού που εκτείνεται για πέντε μίλια κάτω από την Ερυθρά Θάλασσα έχει επιπλέον 17.000 βαρέλια υγρού αργού. Χωρίς παρέμβαση, το Safer είτε θα εκραγεί είτε θα διαβρωθεί και το περιεχόμενό του θα χυθεί.
Και ενώ το Ever Given διέκοψε το εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ για έξι ημέρες, ορισμένες προβλέψεις υποδηλώνουν ότι η διαρροή του Safer θα μπορούσε να επιβραδύνει ή να σταματήσει το εμπόριο σε ολόκληρη την Ερυθρά Θάλασσα για εβδομάδες ή και μήνες, αναγκάζοντας τα πλοία να εκτρέπονται γύρω από το Ακρωτήριο Good Hope για να αποφύγουν την εξάπλωση.
Οι συνδυασμένοι κίνδυνοι μιας τεράστιας έκρηξης, του αποκλεισμού του διεθνούς εμπορίου και μιας καταστροφικής πετρελαιοκηλίδας αποτελούν μόνο μέρος της ανησυχίας για το FSO Safer. Σε συνδυασμό με τους θανάτους εκατομμυρίων ανθρώπων, από την απώλεια πόσιμου νερού, που προκαλείται από τη μόλυνση των μονάδων αφαλάτωσης και την περιορισμένη πρόσβαση σε τρόφιμα που προκλήθηκε από το μπλοκάρισμα της Hodeida, ο κόσμος δεν μπορεί να αντέξει αυτή τη στιγμή ακόμη ένα ατύχημα.
Επιπλέον, με την εξόντωση του πιο ανθεκτικού στη θερμοκρασία κοραλλιογενούς συστήματος στον κόσμο, μαζί με 10 μοναδικά είδη ψαριών και τη μακροπρόθεσμη ζημιά σε οικονομικές δραστηριότητες όπως η αλιεία και ο τουρισμός, οι επιπτώσεις του «θανάτου» αυτού του σκάφους θα γίνουν αισθητές για γενιές.
Το 2022, τα Ηνωμένα Έθνη σημείωσαν πρόοδο σε μια συμφωνία με τους Χούτι όπου, σε αντάλλαγμα για να μην παρέμβουν στην επιχείρηση, ο ΟΗΕ θα ναύλωνε ένα VLCC, θα μετέφερε το πετρέλαιο από το Safer στο σκάφος και θα άφηνε το πλοίο στη θάλασσα όπου το Safer βρίσκεται τώρα υπό τον έλεγχο των Χούτι. Ο ΟΗΕ συγκέντρωσε σχεδόν 80 εκατομμύρια δολάρια μέσω μιας μακράς εκστρατείας, αλλά πριν από την έναρξη της επιχείρησης, η τιμή μιας ναύλωσης για ένα VLCC έχει αυξηθεί, η τιμή του πετρελαίου έχει μειωθεί και ενώ δεν παρεμβαίνουν άμεσα, οι Χούτι έχουν συνηθίσει να επιτίθεται σε δεξαμενόπλοια στην Υεμένη με επιδρομές με drone.
Σε αυτό το σημείο, η πιο ταχεία και πιθανώς αποτελεσματική προσέγγιση –ειδικά υπό το φως των ανησυχιών σχετικά με τις υποβρύχιες νάρκες στην περιοχή– θα ήταν να αναγνωρίσει το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ ότι, για την ειρήνη και την ασφάλεια του κόσμου, πρέπει να αναλάβει δράση. Δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης, ωστόσο, μια τέτοια απόφαση είναι εξαιρετικά απίθανη.